משלוח חינם לנק. איסוף בקניה מעל 200 ₪
משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 350 ₪

משלוח חינם לנק. איסוף בקנייה מעל 200 ₪

משלוח חינם עד הבית בקנייה מעל 350 ₪

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוגים של ניתוחים בריאטריים והסברים על הניתוח לקיצור קיבה

ניתוחים בריאטרים 

מי הם המועמדים לניתוח בריאטרי?

אינדיקציות לניתוח נקבעות על פי יחס בין משקל וגובה, מה שבעצם מגדיר את ה BMI. 

הBMI צריך להיות מעל 40, או מעל 35 עם עוד מחלה אחת לפחות, אשר התפתחה משנית לעודף המשקל כגון סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, דלקת פרקים, סטאזיס ורידי וכו.

לרוב המטופלים לא מודעים לקיום הבעיות הללו, אבל רופא יודע לזהותן.

מה הן האינדיקציות לניתוח קיצור קיבה?

האינדיקציות לניתוח נקבעו על מנת לאזן את סיכון ההשמנה כמחלה לעומת הסיכון של הניתוח. צריך לזכור שבניתוח עלולים להיות סיבוכים, כולל תמותה. אז במידת ההשמנה של BMI נמוך,  לא מוצדק ליטול את סיכון הניתוח. 

אינדיקציות לניתוח נקבעות על פי יחס בין משקל וגובה, מה שבעצם מגדיר את ה BMI. הBMI צריך להיות מעל 40, או מעל 35 עם עוד מחלה אחת לפחות, אשר התפתחה משנית לעודף המשקל כגון סוכרת, יתר לחץ דם, היפראוריצמיה, כבד שומני, דום נשימה בשינה, דלקת פרקים, סטאזיס ורידי, היפרליפידמיה.

לעיתים קרובות האדם עצמו לא מודע לכך שיש לו אחת מהמחלות האלו, ולכן יש לבדוק את זה לעומק. 

לפעמים אם הכל תקין – צריך לעשות בדיקות נוספות, כגון מעבדת שינה, מדידות לחץ דם, וכו.

לא ניתן לבצע ניתוח כאשר ה BMI נמוך מ 35, אלא אם כן מדובר בכישלון של ניתוח בריאטרי קודם, ואז גם ה BMI מעל 30 נחשב להתוויה.

האם קטינים יכולים לעבור ניתוח בריאטרי? 

כיום בישראל יש אינדיקציות נוקשות לגבי ניתוחים של קטינים. נערים מותר לנתח מעל גיל 15. אני כן מציע להתחיל בתהליך. התהליך ארוך, וההכנה של הקטינים לוקחת יותר זמן. ההכנה גם כוללת השתתפות בקבוצת טיפול של דיאטה במסגרת מובנית שבה ישנם מומחים לתזונה, פסיכולוגיה של ילדים,  במשך לפחות חצי שנה, כמו כן, נדרש בירור מטבולי, בדיקת גיל העצמות, חוות דעת של פסיכיאטר , ובדיקות נוספות לפני שאפשר לגשת לניתוח ולברר התאמה. 

מהו התהליך הכי נכון שצריך לעבור עד ליום הניתוח?

במידה והמטופל לא החליט אם הוא רוצה להתנתח, הפגישה הראשונה צריכה להיות עם הכירורג לפגישת התייעצות והסברים על תהליך הניתוח, האופציות האפשריות ולאחר מכן הכירורג יפנה את המטופל לבדיקות הנדרשות ויזמן אותו שוב למרפאה להסתכל על התוצאות ולהחליט על הניתוח המתאים. 

במידה והמטופל כבר יודע שהוא רוצה להתנתח, הדרך הכי קצרה זה קודם לפנות לרופא משפחה ולקבל הפניות לבדיקות הנדרשות, ורק לאחר מכן, להגיע עם התוצאות לרופא כירורג להחלטה על הניתוח המתאים, לקביעת השלמת תהליך ההכנה  לניתוח.

האם צריך לעשות דיאטה לפני ניתוח?

ירידה חדה וקצרה  (בין שבועיים לשישה שבועות) במשקל גורמת להקטנת נפח הכבד, יותר מאשר שאר איברי הגוף, כיוון שהכבד הוא האיבר הראשון ששורף פחמימות. זה מקל על ביצוע הניתוח, כיוון שהכבד תופס מקום מעל הקיבה, ולפעמים במקרים של הגדלת כבד , אפילו לא ניתן לבצע את הניתוח. לא בכל המקרים זה חשוב, ולא כל מנתח דורש זאת. זה תלוי במבנה גופו של המועמד, מידת עודף משקלו, והמנתח. 

אילו ניתוחים בריאטרים קיימים?

יש שישה סוגים של ניתוחים בריאטרים: טבעת, מעקף קיבה מלא, מיני מעקף קיבה, שרוול קיבה, מעקף תריסריון ומעקף תריסריון מיני.

את סוג הניתוח בוחרים בהתחשב בגורמים רבים, בינהם:  גיל, הרגלי אכילה, אורח חיים, מצב הבריאות, מחלות נלוות, והעדפות המועמד. את זה ניתן לקבוע רק אחרי ראיון מפורט אצל כירורג.  בכל ניתוח יש סיכונים ואפשרות לסיבוכים קשים, כולל כאלה שמסכנים חיים, אך בסה"כ הסיכון לתמותה (0.1-0.2%) נמוך מאוד בניתוח, בהשוואה לחלופה שלא לעבור ניתוח בכלל במצב של השמנה חולנית.

הסבר על ניתוחים בריאטריים:

  1. ניתוח טבעת  –כמעט ולא מבצעים יותר משום ששיעור הכישלונות בה גבוה,  ואיכות  האכילה והחיים איתו ירודים
  2. ניתוח שרוול – בניתוח זה מסירים כ80% מנפח הקיבה (מקטינים קיבולת).  זהו ניתוח שקיים כבר כ20 שנים. בניתוח צפויה ירידה של כ-60 -70%  מהמשקל העודף.  ניתוח שרוול הוא קצת יותר קטן בהיקפו  מניתוח מעקף, אך שיעור הסיבוכים הכירורגים בו דומה מאוד למעקף. מעקב הכי ארוך שידוע בספרות על הניתוח הזה הוא 10 שנים, ובמשך מעקב זה נצפה שיעור הכישלון (עליית משקל משמעותית) עד כ50%, ולא ידוע מה יהיה שיעור עלייה חוזרת במשקל אחרי כן.
  3. ניתוח מעקף מלא –  גורם לירידה  של כ 70-80% מעודף המשקל. הניתוח קיים כ50 שנה והמעקב ידוע של מספר עשרות שנים בעשרות אלפי מנותחים. אין אחריו הרבה מגבלות מבחינת דיאטה, ואיכות החיים כנראה טובה יותר עם מעקף.
  4. ניתוח מעקף מיני –  גירסה טכנית של מעקף קיבה מלא. קיים כ20 שנה, והמעקב הידוע הוא כ10 שנים.  הניתוח שונה ממעקף קיבה מלא בכך שהוא יותר קל לביצוע מבחינה טכנית (קיימת רק השקה אחת, לעומת שתי השקות במעקף מלא) ובתת ספיגה רבה יותר ממעקף מלא.  ככל הנראה יעיל יותר ממעקף מלא.
  5. ניתוח מעקף תריסריון -הניתוח שהמרכיב של תת ספיגה עוצמתי יותר מהניתוחים הקודמים, וגורם לירידת משקל הכי משמעותית – סביב 80-100% מהעודף, ונותן שמירה על המשקל לכל החיים. סיכון ניתוחי הגבוה מכל הניתוחים.

מהו מנגנון הפעולה העקרוני  של מעקף קיבה?

במהלך ניתוח מעקף קיבה, מחלקים את הקיבה לשתי קיבות, אחת קטנה מאוד(הכיס, או הפאוצ׳), השניה גדולה – אך לא מתפקדת לצורכי קיבולת, והמזון עובר ישר לתחילת המעי הדק. הקיבה הזו נשארת חיהֿ משום שיש לה הספקת דם. היא מתפקדת אך פחות. אין תופעות לוואי משניות להשארות הקיבה המנותקת. הסיבה שלא כורתים אותה היא שכריתה מלווה בניתוח גדול יותר, וכריתתה לא משרתת שום מטרה. אפשר לחבר אותה במידת הצורך, אם כי – זה נדיר ביותר שיש צורך בכך.ניתוח מעקף קיבה ללא ספק מורכב יותר טכנית, הוא דורש ניסיון בביצוע של מעל 500 ניתוחים על מנת להיות מיומן בו.  כתוצאה מכך מעט כירורגים יודעים לבצעו טוב. אבל כאשר הכירורג מבצע את הניתוח בצורה תקינה, ,שיעור הסיבוכים לטווח ארוך בניתוח מעקף קיבה משתווה  לסוכונים של ניתוח שרוול. 

מה עושים במקרה של כשלון אחרי ניתוח מעקף קיבה?

כשיש עלית משקל חוזרת יש לבצע בירור הסיבה כך. הסיבות יכולות להיות רבות. במקום הראשון הסיבה היא הרגלי אכילה לא נכונים, ואכילת מזון לא נכון  (נישנוש) וכו. הסיבות אנטומיות הן: הרחבת הכיס הקיבתי, הרחבת החיבור בין הקיבה למעי, התפתחות מעבר (פיסטולה)  בין שתי קיבות ועוד.

התהליך  מתחיל מאבחון. הטיפול יכול להיות החל משינוי הרגלי אכילה נכון, תחת הנחיית דיאטנית או פסיכולוגית, וכלה ב

ניתוח חוזר. 

במידה וצריך ניתוח חוזר יש אפשרויות שונות:

  1. הקטנה חוזרת של הכיס הקיבתי – לא יעיל לטווח ארוך
  2. יצירת חיבור חדש וצר יותר –  לא יעיל לטווח ארוך
  3. העברת החיבור בין שתי לולאות המעי רחוק יותר על מנת להפחית ספיגה. – יעיל, אך עם הרבה תופעות לוואי
  4. הנחת טבעת על הכיס הקיבתי – יוצר בעיות אכילה, הקאות וסיבוכים רבים אף מניתוח טבעת.
  5. הפיכת למעקף תריסריון, או מעקף תריסריון רגיל או עם השקה אחת – מאוד יעיל, אבל טכנית מורכב מאוד, דורש מיומנות רבה של הכירורג.

בחירת הניתוח תלויה בהרבה גורמים, ביניהם חשובים – משקל התחלתי, הבנת מנגנון או הסיבה לעליה חוזרת ומצב הקיבה הנוכחי. יש לדעת כי ניתוחים חוזרים  מלווים בשיעור הצלחה נמוך יותר מניתוחים מקבילים ראשוניים, שיעור סיבוכים גבוה יותר מאשר הניתוח הראשוני. 

מהו ניתוח שרוול?

ניתוח שרוול זה בעצם כריתה של חלק גדול מהקיבה, בציר האורכי, כך שלא נדרש לבצע חיבור למעי וההמשכיות של הקיבה לא נפגעת. במקום קיבה רגילה, בנפח של 1000 סמ״ק, משאירים קיבה של 100 סמ״ק לערך, והשאר כורתים. תהליך זה מקטין משמעותית את קיבולת הקיבה, וגם מדכא תיאבון בשנה הראשונה אחרי הניתוח. 

בניתוח זה הירידה במשקל בממוצע מגיע לאובדן של כ-60-70% מעודף המשקל ההתחלתי, אך עלולה להיות עליה חוזרת במשקל. שיעור הכישלונות בניתוח זה סביב 30% בחמש שנים, ואף עולה ל50% במעקב של 10 שנים. צריך לזכור שבכל ניתוח ככל שה BMI גבוה יותר, כך שיעור  הירידה מעודף המשקל ההתחלתי יורד ( לדוגמה- הירידה הצפויה בניתוח שרוול באדם עםBMI  סביב 40 תהיה 70% מעודף המשקל, אך אם אדם עם BMI 50 עובר ניתוח שרוול, הירידה תהיה רק 50-60% מהעודף).

ניתוח שרוול לא מומלץ לאנשים שיש להם בקע סרעפתי ולאנשים הסובלים מצרבות או רפלוקס.

אין דרך אחת אחידה לעשות את הניתוח, כיוון שהוא חדש יחסית, ולכן יש הבדלים גדולים בין מנתחים שונים, ובהתאם לכך יש שוני רב בתוצאות.

כמו בכל ניתוח, גם בניתוח שרוול עלולים להתרחש סיבוכים:

דימום, זיהום, פגיעה באיברים סמוכים – פחות מ 5%, דלקת ריאות, קרישי דם, דלקת בדרכי השתן, זיהום פצע. סיבוך שהוא מיוחד לניתוח שרוול, הוא דליפה מקו הסיכות בחלקו העליון. זהו סיבוך מסוכן, וקשה מאוד לטיפול. סיבוך נוסף יחודי לשרוול, הוא סיבוך מאוחר – התפתחות בקע סרעפתי וצרבת קשה – עד אפילו צורך בהפיכת ניתוח שרוול לניתוח מעקף קיבה, גם מספר שנים אחרי הניתוח.

אחד החסונות המשמעותיים של ניתוח שרוול הוא שאין נתונים על תוצאות של ניתוח שרוול לטווח מעל 10 שנים. כיוון שניתוח שרוול יוצר מצב של צרבת קבועה – יש חששות מהתפתחות מצב טרום סרטני בוושט בטווח של 20 -30 שנים אחרי הניתוח.

מהן האופציות הקיימות אחרי כישלון של ניתוח שרוול?

ישנם כמה סוגי ניתוחים שניתן לבצע כתיקון של ניתוח שרוול שנכשל.

בחירת הניתוח תלויה בהרבה גורמים: הבנת הסיבה לעליה חוזרת, גודל השרוול הנוכחי, וגודל שרוול אחרי הניתוח הראשון, BMI, הרגלי אכילה, מצב תזונתי – ויטמינים, מחלות נלוות, רצונות וציפיות של המועמד לניתוח.

כדי להחליט על הניתוח המתאים ביותר צריך לבצע (מעבר לבדיקות הרגילות): צילום ושט קיבה תריסריון, להשיג צילום קיבה שנעשה מיד לאחר הניתוח לצורך השוואה, ובדיקת גסטרוסקופיה שיעזרו לכירורג לנתח את המבנה של הקיבה. 

 מהם ההבדלים העיקריים בין ניתוח שרוול לבין ניתוח מעקף קיבה?

בניתוח שרוול כורתים חלק מהקיבה, ויוצרים קיבה צרה. 

בניתוח מעקף קיבה,  מחלקים את  הקיבה לשתי קיבות, אחת קטנה מאוד, השניה גדולה – אך לא מתפקדת לצורכי קיבולת, והמזון עובר ישר לתחילת המעי הדק. ניתוח מעקף קיבה ללא ספק מורכב יותר טכנית, ומעט כירורגים יודעים לבצעו טוב. אבל כאשר מתבצע טוב, שיעור הסיבוכים בו נמוך יותר מבשרוול.  בניתוח מעקף יש סיכון ייחודי של סוג נדיר של חסימת מעיים, שלא קיים בשרוול.

מהו ניתוח מעקף תריסריון?                                                                                                

   מעקף תריסריון הוא ניתוח הכי גדול לטיפול בהשמנה חולנית וגורם לירידה של 80-100% מעודף המשקל, לעומת 70% בניתוח מעקף קיבה. ניתוח מעקף תריסריון שומר על הירידה המושגת לאורך כל החיים ורק 1-3% מהמנותחים לא יורדים מספיק. במנותחי מעקף תריסריון, קיים סיכוי של 1-5% שהירידה במשקל תהיה גדולה מדי עקב תת-ספיגה מוגברת. תופעה זו מלווה בשלשולים, חסר של ויטמינים (גם אם נוטלים ויטמינים בעיקרביות) ויש בו קצת יותר סיבוכים כירורגיים.    המועמדים הרלוונטים לניתוח של מעקף תריסריון הם מטופלים עם מידת השמנה כבדה עד מאוד. בעלי BMI גבוהה מ-50. בנוסף, ניתוח זה הוא הכי יעיל במקרה של סוכרת. לא מבצעים ניתוח של מעקף תריסריון לצמחוניים. זהו ניתוח בעל הסיכון הכי גבוה לטווח ארוך, עקב ירידה בספיגה לכל החיים, ודורש התחייבות של המנותח למעקב לכל החיים על מנת למנוע סיבוכים.

מהי אורך הלולאה בניתוח מעקף תריסריון? 

אורך הלולאה שבה יש עיכול וספיגה במעקף תריסריון היא בערך 100 ס״מ. אורך הלולאה נקבע על פי ה BMI, מצב בריאותי, מצב תזונתי – ויטמינים, הרגלי אכילה, ואולי הכי חשוב – משמעת של המועמד, והרצונות שלו. יש כירורגים, לא בארץ, שקובעים על פי 10% מהאורך הכללי של המעי הדק. אם עושים לולאה ארוכה יותר, הסיכוי לתת תזונה יורד, אך יחד עם זאת, הירידה תהיה פחותה.

בניתוח מעקף תריסריון קיים סיכוי של -2-5% שהירידה במשקל תהיה גדולה מדי עקב תת ספיגה מוגברת – מלווה בשלשולים, חוסר של ויטמינים (גם אם נוטלים אותם בקפדנות), ויש צורך בהפיכה של חלק קטן מהניתוח. בגלל הסבירות הגבוהה יותר לחסרים של ויטמינים ומינרלים, יש צורך במעקב קפדני יותר.

מה עושים במקרה של הרחבת הוושט לאחר ניתוח טבעת?

כשיש הרחבת ושט אחרי ניתוח טבעת, הדבר הראשון שיש לבצע זה ריקון הטבעת.

אחרי כן, צריך לחזור על הצילום כעבור חודשיים שלושה. אם אין שיפור, צריך להוציא את הטבעת.

אם ההרחבה חלפה, צריך להמתין שלושה חודשים לפחות, ולהתחיל לנפח מאוד לאט. במידה וההחרבה חוזרת שוב, יש להוציא את הטבעת.  

מה האופציות אחרי הוצאת הטבעת

  1. הנחת טבעת מחדש – הסיכוי לכישלון גבוה.
  2. ניתוח שרוול. בניתוח שרוול יש סיכוי שלא יצליחו לבצע שרוול קטן, כפי שרצוי, וגם הסיכון גבוה מהממוצע.
  3. הפיכה לניתוח מעקף קיבה מלא או מיני.
  4. הפיכה לניתוח מעקף תריסריון רגיל או מיני.

בחירת הניתוח תלויה בהרבה גורמים, ביניהם: משקל התחלתי, הבנת מנגנון או הסיבה לעליה חוזרת, ומצב הקיבה הנוכחי.

מהן האופציות לניתוח לחולי קרוהן? 

לחולי קרוהן יש שתי אפשרויות: ניתוח טבעת או ניתוח שרוול.

הבעיה העיקרית היא שמחלת הקרוהן עלולה לפגוע בכל חלק של המעי, במיוחד במעי הדק, לכן ניתוחי מעקף הם לא רלוונטים. בין ניתוח טבעת לבין ניתוח שרוול יש התלבטות, אין תשובה נכונה שהיא חד-משמעית

חשוב להדגיש שלעיתים רחוקות המחלה יכולה לפגוע גם בקיבה, ולעיתים גוף זר (טבעת) לא רצוי להיות להיות בחולי קרוהן ולכן יש עדיפות לניתוח שרוול. 

כללי

האם אפשר להוריד במשקל ללא ניתוח?

הדרך העדיפה להוריד משקל היא לשלב דיאטה בליווי  דיאטנית מנוסה תוך ניהול יומן אכילה, (כל מזון, ומשקלו), התעמלות,  ואולי גם טיפול תרופתי. הכי טוב כמובן להתחיל את כל התהליך על ידי שינוי אורח החיים שכולל ספורט. אפשר לבצע הליכות – חצי שעה הליכה מאומצת עד הזעה, לפחות 3 פעמים בשבוע,  ולמדוד את הדופק. רצוי אפשר להתייעץ עם רופא משפחה עד איזה דופק כדאי להגיע ובהדרגתיות לעלות את העומס.

האם יש קשר בין השמנה חולנית  והריון, ואיך ניתן לטפל?

לנשים הסובלות מהשמנה חולנית, יש שיבוש של מערכת פעילות הורמוני המין, לכן חלקם הגדול מתקשה להיכנס להריון.

הבעיה בדרך כלל חולפת לאחר ירידת משקל משמעותית. אחרי הניתוח יש סיכוי טוב יותר להרות.  זאת אומרת, 

הניתוח לא מפריע לכך כלל, אלא להיפך- עוזר. גם הסיכון של מהלך ההריון והלידה נמוכים יותר לאם ולעובר, אחרי הירידה 

במשקל. מומלץ לתכנן הריון לפחות שנה אחרי ניתוח, על מנת לא להיות בהריון בעת ירידת משקל פעילה

מה זה דמפינג?

דמפינג זוהי תסמונת (הצפה) שנגרמת מהגעה מהירה של מזון , במיוחד פחמימות פשוטים (סוכרים) למעי הדק וגורם לירידת רמות סוכר (היפוגליקמיה).  בדרך כלל נגרמת מאכילה של מאכל מסוים – פחמימות פשוטים, מזון  שנספג מהר. 

התופעה מלווה בתחושות חולשה, סחרחרת, צורך לנוח, הזעה ודופק מהיר. 

הדרך הכי פשוטה לטיפול היא להימנע מאכילת המזונות הללו.

אם עדיין יש צורך, לפני שאוכלים מזון שגורם לתופעה, יש לאכול משהו שמכיל פחמימה מורכבת.

אכילה כזאת דורשת הדרכה של דיאטנית מנוסה ואם כל זה לא יעזור, ישנו טיפול תרופתי.

מה זה ארוזיה של טבעת?

חדירה של הטבעת בצורה איטית לתוך הקיבה. התופעה נדירה יחסית , סביב 5% במעקב של 5 שנים. ככל שהמעקב יהיה ארוך יותר – השכיחות תגדל.

הטבעת יוצרת לחץ מתמיד על דופן הקיבה, גורמת לפגיעה באספקת הדם למקום שבו נוצר הלחץ, מעין "פצע לחץ" ולאט לאט יכולה לחדור לחלוטין לתוך חלל הקיבה. יכול להתבטא בכאב, חום צמרמורת (כיוון שנוצר זיהום ליד החור), כאב בנשימה, בכתף שמאל, וגם זיהום מתמיד באזור. בנוסף, יכול להופיע דימום בתוך חלל הקיבה עם הקאות דמיות. תופעה זו יכולה להוביל לעליית משקל, משום שהטבעת מפסיקה לעבוד כגורם "מגביל".  

כשזה קורה חייבים להוציא את הטבעת. אחרי ההוצאה, יש להמתין לפחות שלושה חודשים לביצוע ניתוח קיצור קיבה נוסף.  הבדיקה הכי מדוייקת לאבחון – גסטרוסקופיה. 

מהן התרופות הקיימות בשוק להרזייה?

יש היום מספר תרופות, כולן דורשות מרשם רופא.  כולן גורמות לירידה של עד 10% מעודף המשקל. לטווח של עד שנה, ולאחר מכן, היעילות יורדת. המועמדים לתרופה צריכים   להיות בעליBMI מעל 30, או מעל 27 עם מחלה נלווית.

התרופות הקיימות:

  1. קסניקל  – מפחיתה את ספיגת השומן שנאכל ב 30%. תופעת לוואי עיקרית – שלשול שומני אם אוכלים הרבה מזון שומני. התרופה יצאה משימוש בשל תופעות לוואי.
  2. רדוקטיל – מדכאת תיאבון עם השפעה ישירה על המוח. תופעת לוואי – דופק מהיר, עלית לחץ דם. לא מומלץ לחולי לב.
  3. אקומפליה – מדכאת תיאבון עם השפעה ישירה על המוח. 
  4. סקסנדה – תרופה המשמשת לטיפול בסוכרת, אך בטיפול בהשמנה – ניתנת במינון גבוה יותר. גם גורמת לדיכוי תאבון.
  5. בלוויק  תרופה שמשפיעה דרך קולטני סרוטונין במח ומדכאת תאבון

כל התרופות דורשות  שמירה על דיאטה. לכל התרופות יש ירידה ביעלות אחרי תקופה של  חצי שנה -שנה. 

מהי השתלת אנדוברייר?

אנדוברייר היא פעולה אנדוסקופית, ולא ניתוח. אנדוברייר הוא שרוול דק של פלסטיק בצורת צינור בקוטר של מעי, מושתל בתוך הקצה של הקיבה ונפרש במעי הדק לאורך של כ 60 ס״מ. צינור זה  יוצר חוצץ בין המעי והמזון. פעולה זו וגורמת למזון לעבור בחלק של המעי, ללא עיכול וספיגה. אנדוברייר מושתל בשיטה אנדוסקופית, דרך הפה, ונאחז בסוף הקיבה בעזרת ווים מתכתיים עדינים. הוא יכול להישאר במקום עד 12 חודשים עשוי לגרום לירידה של בין 0-20% ממשקל הגוף, ושיפור בסוכרת. שיעור ההצלחה שלו נמוך משמעותית בהשוואה לניתוח, ולטווח ארוך כלל אין לו השפעה. יש סיכונים מסוימים (התנתקות חסימת מעיים, התנקבות של דופן הקיבה),  אך הם נמוכים בהשוואה לניתוח.

אין לבלבל בין אנדוביייר לניתוח שרוול.

מהו  בלון קיבה?

בלון קיבה זוהי פעולה אנדוסקופית,  ולא ניתוח. מדובר בהחדרת בלון מתנפח לקיבה, לתקופה של חצי שנה, בנפח של 500-700 סמ״ק, בדרך אנדוסקופית, ללא הרדמה כללית, וללא אשפוז.

הבלון נמצא בקיבה, והוא גורם לתחושת לחץ ומלאות בבטן ,וגם שובע. ממוצע הירידה עם בלון היא בין 5-15 ק״ג. 10% מהמטופלים,  לא יכולים לסבול את הכאב והלחץ שהבלון גורם. לפעולה יש סיבוכים נדירים אך משמעותיים כמו התנקבות הקיבה אשר דורשת ניתוח דחוף. הפעולה לא יעילה לטווח ארוך, לאחר הוצאת הבלון בדרך כלל המשקל חוזר.

הטיפול מתבצע במכון גסטרו ולא כלול בסל הבריאות.

 

מהו ניתוח טבעת?

הטבעת בנויה מסיליקון ומשתילים אותה סביב החלק העליון של הקיבה, כך שהיא גורמת להקטנת כמות המזון אותה האדם יכול לאכול. הטבעת לא מיטבית לאנשים שאוהבים לנשנש או לאוכלי מתוק. אחרי הטבעת מגבלות מסוימות, מאוד אינדיווידואליות בתזונה. סיבוכים מידיים: דימום, פגיעה באיברים סמוכים, אך זה מאוד נמוך יחסית לניתוחים אחרים. 

סיבוכים מאוחרים: 30% מהמנותחים סובלים מהקאות.החלקת הטבעת: במחצית מהמקרים צריך להוציאה. ארוזיה – חדירה של הטבעת בתוך הקיבה קורת ל5% מהמקרים. בין 1-4% מהמקרים צריך להוציא את הטבעת.

בניתוח טבעת יש משמעותית פחות סיבוכים קשים, מסכני חיים, לעומת ניתוחים אחרים, אך יש יותר סיבוכים שלא מסכני חיים, והם גם מצטברים לאורך השנים, כיוון שיש גוף זר. יש גם סיכון של תמותה – פחות מ 0.1% , שזה נחשב למאוד נמוך (פחות מרוב הניתוחים הקיימים). 

מהי טבעת גורטקס (הטבעת של דר׳ דודאי?)

זהו ניתוח השתלת טבעת שלא היה נפוץ, ונעשה עד לפני כ20 שנה. זוהי טבעת בנויה מגורטקס, והיא לא מתכווננת, אלא קבועה. עם הזמן התפתחו סיבוכים של הרחבת הכיס העליון, או הרחבת הוושט, מלווים בצרבות והקאות, עלייה חוזרת במשקל.

הטבעת הזו שונה מטבעות מתכווננות – היא לא חלקה, והיא גם "נדבקת" או חודרת לדופן הקיבה, ויוצרת הדבקויות. 

ניתן להוציא את הטבעת אך הניתוח מלווה בקושי רב. לם לא ניתן להוציאה, אז במקרים אלו ניתן לחתוך אותה ולהוציא לפחות את חלקה, והבעיה של הקאות וצרבות נפטרת, עם עלייה נוספת במשקל.

ייש אפשרות לבצע הוצאת הטבעת והפיכה לניתוח אחר: שרוול קיבה (האפשרות הפחות טובה), מעקף קיבה או מעקף תריסריון. ההחלטה על ניתוח ספציפי מתקבלת רק לאחר היכרות אישית, ובדיקות מקיפות.

לאחר ניתוחים בריאטרים

מהו קצב הירידה במשקל לאחר הניתוח?

קצב הירידה בהתחלה מהיר יחסית, יורדים בין 5-10 ק״ג בחודש- חודשיים הראשונים. לאחר מכן הירידה היא 2-4 ק״ג בחודש. קצב הירידה תלוי בסוג הניתוח, מידת המעקף (במידה וזה מעקף),  במידת עודף המשקל ההתחלתי, בעובדה אם הניתוח ראשון או לא,בגיל, מין, פעילות ספורטיבית וכו…  מי שיש לו עודף של 40 ק״ג ירד יותר לאט ממי שיש לו עודף של 80 ק״ג. הירידה האיטית ביותר היא בניתוח טבעת, כיוון שהיא תלויה בנפוחים. רצוי לשלב עם תחילת הירידה התעמלות,   שינוי באורח החיים –  להחליט שלא אוכלים אחרי שעה 18:00, או אכילה של ארוחות מסודרות, להכין אוכל מראש לעבודה וכו. 

האם שלשולים הם תופעת לוואי לאחר ניתוחים?

שלשול היא תופעה צפויה לאחר חלק  מהניתוחים הבריאטרים. 

הניתוח גורם לתת-ספיגה של שומן ככל שאוכלים יותר שומן, יש יותר סיכוי לשלשול. המידה של תת-ספיגה תלויה באורך המעי המועקף – ויש לזכור שהמדידה בניתוח לא מדוייקת. בשביל לטפל בתופעה צריך לנהל יומן אכילה: מאכל, כמות, שעות, יציאות ומרקמים. 

בנוסף, אפשר לנסות לטפל בפרוביוטיקה, באימודיום, בקלבטן, באנזימי לבלב, או טיפול חד פעמי באנטיביוטיקה.

 כל זה דורש התיעצות  עם  הרופא המנתח או מוסמך אחר.

איך להתמודד עם עודף העור לאחר הניתוח?

לכל אחד שירד הרבה במשקל  יהיה  עודף עור = קפלי עור. ככל שעודף המשקל גדול יותר, המטופל יירד יותר אחרי ניתוח, ויהיה עודף עור גדול יותר.

כמות העודף תלויה בתכונות העור, בעיקר בגיל המנותח. ככל שהאדם צעיר יותר – יהיה פחות קפלי עור, כי העור אלסטי יותר. בנוסף יש מעט דרכים להשפיע על התופעה:  לרדת לאט יותר, לתת לעור זמן להתכווץ,  לבצע פעילות גופנית בעת הירידה במשקל. 

בנוסף – מי שרוצה יכול לעשות ניתוח לכריתת עודפי עור אצל כירורג פלסטי העוסק בתחום.

האם נשירת שיער היא חלק מתופעות לאחר הניתוח?

נשירת שיער מתרחשת לעיתים אחרי ניתוחים לטיפול בהשמנה. הסיבה השכיחה לכך היא חוסר אכילת חלבון מספקת, או חסר של ויטמינים ומינרלים מסוימים. מידת התופעה היא אינדיווידואלית, ואין הבדל בין הניתוחים. בשביל למנוע את התופעה, או למזער אותה, ניתן לאכול  הרבה חלבון – בשר אדום, דגים, גבינות ו מזון בריא ומזין  – ירקות ופירות טריים במקום פחמימות. בכל מקרה, התופעה חולפת כאשר המטופל מפסיק לרדת במשקל בצורה דרסטית, כעבור בערך שנה.

האם אפשר להיכנס להריון לאחר ניתוח של מעקף קיבה?

אסור להרות בשנה הראשונה אחרי הניתוח. העובר צורך מזון, ומקורו בגוף אימו. כאשר אישה יורדת במשקל – אינה יכולה לספק מספיק מזון לעובר.

כדי להיכנס להריון אחרי ניתוח "קיצור קיבה", יש לוודא שהמצב התזונתי, תקין. יש לבדוק בדיקות עדכניות של ספירת דם, חלבוני דם, תפקודי כבד כליה, והכי חשוב – ויטמינים, במיוחד  ברזל, B12, חומצה פולית.

יש להקפיד לאכול היטב, חלבון, ירקות פירות, ובשר. העליה הרצויה במשקל במהלך ההריון צריכה להיות סביב 7-11 ק״ג, תלוי במשקל הנוכחי.

 

האם צריך לקחת ויטמינים ולהיות במעקב לאחר הניתוח?                                                                                   

בכל הניתוחים יש צורך בנטילת ויטמינים. אבל בניתוחים מסוימים – זה הכרחי! חשוב להיות במעקב סדיר אצל הרופא המשפחה והכירורג בהתאם לניתוח שעברת.

האם מותר לשתות שתייה מוגזת לאחר הניתוח?

שתיה מוגזת מאוד לא רצויה לאחר כל הניתוחים לטיפול בהשמנה.

הכיס של הקיבה קטן, ולא יכול להכיל גז המופרש מהשתיה, לכן עלול לגרום להרגשת חנק. בנוסף, שתיה מוגזת מגבירה צרבת ועלולה לגרום להרחבת הכיס ועליה במשקל, בטווח הארוך.

 למה נדרשת הפרדה בין שתיה למוצק?

הפרדת מזון מוצק משתיה  – בהפרש של 15-30 דקות, רצויה מאוד לאחר כל הניתוחים לטיפול בהשמנה, במיוחד בחצי נה ראשונה.

הסיבות לכך פשוטות: הכיס של הקיבה קטן, ולא יכול להכיל נפח שנדרש לשתיה ומוצק יחד. לכן עלול לגרום להרגשת חנק, הקאות, מגביר צרבת, גורם לשיהוקים. שמירה על הכלל הזה מאוד חשובה בחצי שנה הראשונה (בערך).

מרכיב המזון הכי חשוב אחרי הניתוח, הוא חלבון. אם מנותח שתה, והשתיה עדיין נמצאת בקיבה – הוא לא יהיה מסוגל לאכול מוצק, במיוחד חלבון – וזה יגרום למחסור בחלבון. כמו כן, תופעה זו עלולה לגרום להרחבת הכיס ועליה במשקל בטווח הארוך (לא מוכח).

האם יכול להיווצר בקע סרעפתי אחרי ניתוח שרוול או מעקף?

בקע סרעפתי מתפתח בשכיחות רגבוהה אחרי ניתוח שרוול.

הסיבות לכך לא ידועות. במקרים קשים – כאשר הבקע מלווה בצרבת , עלית מזון לוושט או אף לפה, וגורם ושאיפת מזון ישן לראות, עלולה להיגרם דלקת ראות – סיבוך קשה.

בקע סרעפתי וריפלוקס אחרי ניתוח מעקף קיבה  מלא הם לא תופעות אופייניות, ואליו במעקף קיבה מיני – זה עלול לקרות, אם כי בשכיחות מאוד נמוכה.

הבדיקה שיכולה לאבחן זאת היא צילום בליעת בריום – (שיקוף ושט קיבה). אין משמעות לבקע בסרעפת כאשר הבקע קטן.

במקרים שיש ריפלוקס אחרי ניתוח מעקף, חשוב לדעת מהו גודל הכיס של הקיבה. בדרך כלל הטיפול הוא בתרופות כמו לוסק אומפרדקס.  במקרים נדירים  שזה לא עוזר, יכול להיות שצריך ניתוח. 

מהי תסמונת דמפינג?

תסמונת דמפינג זאת תופעה שמתרחשת אחרי ניתוחי כריתת קיבה או מעקף קיבה.

תסמונת דמפינג, או התפתחות יתר (היפרטרופיה) של תאי בטא – התאים בלבלב שאחראים על עיכול סוכר.

זה שילוב של חולשה, הרגשה כללית רעה, דופק מהיר (דפיקות לב), סחרחורת, הזעה, ו\או תופעות אחרות, שמופיעות אחרי ארוחה. בדרך כלל ארוחה של פחמימות, במיוחד מתוקים. בפועל תופעה לא שכיחה כל כך.

הדרך לברר אם המטופל סובל מהתופעה היא  לנהל יומן אכילה, ומדידות סוכר כשזה קורה. אחרי כן – לאכול משהו מתוק ולראות אם התופעה נעלמת. ברוב המקרים אפשר להסתדר עם שינוי דיאטה, אחרי שמזהים מה הסיבה. 

האם אפשר לסבול מהידבקויות בחלל הבטן לאחר הניתוח?

הידבקויות זה סיבוך מצוי של כל ניתוח בטן. זה קורה כתהליך ריפוי תקין של חלל הבטן, ולא נמצאה עד כה דרך יעילה להימנע מזה. ניתוח לפרוסקופי משאיר פחות הידבקויות מאשר ניתוח פתוח.  

הסיכון המשמעותי היחיד בהדבקויות זה חסימת מעיים, אך אם אדם עובר ניתוח נוסף (חוזר), כמו למשל ניתוח חוזר לניתוח קיצור קיבה, גם אחרי טבעת, אז בשל הידבקויות יש קשיים בזיהוי האנטומיה (מבנה) של החלקים שבהם נעשה הניתוח, כי גם באזור זה יש הדבקויות. זה הסיכון העיקרי של הידבקויות לאחר ניתוחים כמו טבעת ושרוול, כיוון אזורים אלה רחוקים מהמעי. לעומת זאת, בניתוח מעקף קיבה, יש סיכון של חסימת מעי אבל נמוך מאוד. סביב 3-5% לכל החיים.  

מהו משך ההחלמה לאחר הניתוח?

החלמה עד תפקוד פיזי מלא רגיל – כשבועיים 

החלמה עד תפקוד פיזי משמעותי – משבועיים עד חודש.

כל זה אם אין סיבוכים, וגם אם אין  סיבוכים ייתכנו חריגות אינדיווידואליות.

כחודש לאחר הניתוח, מותר להתעמל (הליכה, ריצה קלה, אופניים) בכל פעילות שלא מאמצת את שרירי הבטן. אם יש כאב – צריך לסגת. לאחר חודש מניתוח אין הגבלה באימונים. 

לגבי נסיעה לחול, מותר לנסוע לחול אחרי שלושה שבועות מהניתוח. לאחר ביקורת במרפאה ואישור של הרופא.

מהו תהליך ההחלמה לאחר ניתוח בריאטרי?

אשפוז – לילה עד שתי לילות.

תפקוד מלא – שבוע

תפקוד פיזי משמעותי – שבועיים עד חודש מהניתוח

כל זה אם אין סיבוכים.  וגם אם אין  סיבוכים ייתכנו חריגות אינדיווידואליות.

איך מטפלים בחוסר בויטמינים לאחר ניתוח מעקף קיבה?

בניתוח מעקף המזון מגיע ישירות למעי הדק, עוקף חלק גדול של הקיבה, תריסריון, וחלק קטן של מעי דק.  לכן יש ירידה בספיגת ברזל, ויטמין B12, חומצה פולית, סידן, ועוד. אחרי הניתוח יכול להתפתח חסר של ויטמינים. תופעה זו דורשת מעקב,  וניתנת לטיפול ע"י תוספים. ברוב המקרים נטילה פומית של התוספות יעילה, ומספקת. לפעמים, יש צורך בטיפול דרך הוריד. אם יש אנמיה,  כדאי לטפל בה לפני הניתוח.

האם יכול להיות חוסר בויטמינים לאחר ניתוח שרוול קיבה? 

אכן, גם אחרי ניתוח שרוול כיול להיות חסר בויטמינים.

החסר בדרך כלל יהיה לא כה קשה כמו אחרי ניתוחי מעקף

הסיבה לתופעה אחרי שרוול – ירידה באכילת מזונות טובים כמו בשר וירקות טריים

 בנוסף – יש ירידה בספיגת ברזל וויטמיןB 12 בשל כך שיש ירידה בהפרשת גורמים  (שהקיבה באופן תקין מפרישה ) הנדרשים לספיגתם

נכתב על ידי פרופסור אנדרי קידר

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

ויטמין K

בטבע קיימות שתי צורות של ויטמין K: ויטמין K1 (שמגיע באמצעות מזון) וויטמין K2 (אשר מסונתז על ידי חיידקים במעי הדק). ויטמין K נחוץ לתחזוקת העצמות, לבניית כלי הדם ולתהליכי קרישת הדם, הוא מיוצר בגוף ע"י חיידקי המעיים, תפקידו העיקרי הוא סיוע בקרישת דם מטרתו לאפשר קרישת דם תקינה ויעילה במקרים של פציעה, וויטמין זה חיוני לשיקום תפקוד הגוף במיוחד לאחר ניתוח.

קראו עוד »

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

ענת וצוות בריאמקס מאחלים לכם חג אביב שמח,

שיהיה חג חירות רגשית ופיזית מהמשקל ומהמעמסה הרגשית. שנזכה לימים טובים ומאושרים.

החל מתאריך 22.4.24 ועד לתאריך 30.4.24 מוקד ההזמנות יהיה סגור לרגל חופשת הפסח ולא יתקיימו הזמנות טלפוניות.
ניתן לבצע הזמנות באתר ולקבלן אחרי החג.
מהרו להקדים הזמנות לפני מועד זה.

ענת שניאורסון

ענת שניאורסון

בדרך כלל עונה מיד

אנו סגורים כעת. נשמח לענות בשעות הפעילות

ענת שניאורסון

שלום רב,

צוות בריאמקס באמצעות בריא בוט ישמח לתת לך מענה ראשוני מהיר ותיעוד לכל פניה.

אנחנו מחוברים ומטפלים באהבה

בכל פניה.

WhatsApp צריכים עזרה?
דילוג לתוכן