משלוח חינם לנק. איסוף בקניה מעל 200 ₪
משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 350 ₪

משלוח חינם לנק. איסוף בקנייה מעל 200 ₪

משלוח חינם עד הבית בקנייה מעל 350 ₪

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תיאמין, ויטמין B1

ויטמין B1 התגלה ראשון ומכאן שמו. ויטמין B1 נקרא כך מכיוון שהוא היה הוויטמין הראשון שהתגלה בקבוצה זו, בשנת 1886. הוויטמין נחקר לאחר שדווח על מחלת הימאים הבריברי שתסמיניה חיוורון וחולשה כללית. חוקרים אירופאיים נסעו לאינדונזיה, שם המחלה הייתה שכיחה, כמו גם בסין וציילון ההולנדית, וניסו לבודד את הגורם למחלה.

מאוחר יותר בודד הרכיב בקליפת האורז שאחראי לריפוי מחלת הבריברי, והוא ויטמין B1. ויטמין זה הוא מסיס במים, הוא נמצא במזונות כמו דגנים מלאים, אגוזים, שקדים, קטניות, שמרי בירה, פסטות מועשרות, נבט חיטה, חלב ותפוזים. ויטמין B1 חשוב לקיום תהליכים רבים בגופנו. בין השאר הוא משתתף במטבוליזם של פחמימות – הפיכת עמילן לגלוקוזה, שהינה מקור אנרגיה חיוני לגופנו. במצב של מחסור, המוח הוא הראשון שנפגע מכיוון שהוא יודע לנצל רק גלוקוזה כמקור אנרגיה, וכן כי מצטברים ברקמת המוח חומרים שהם תוצרי לוואי של המטבוליזם הלא תקין של הפחמימות.

בנוסף לכך, משתתף הוויטמין בתהליך העברת פקודות מהמוח למערכת השרירים, וכך הוא משפיע על תפקוד מערכת העצבים, מערכת השרירים ומערכת העיכול. מאגרי התיאמין בגוף הם קטנים מאוד ואפשר להגיע למצב של מחסור כבר תוך שבועיים.

סימני המחסור יתבטאו במערכת העצבים, במערכת שרירי השלד ומערכת העיכול. הסימפטומים כוללים חולשה, ירידה במשקל, עצבנות, ירידה בתיאבון, גרד או צריבה בעור ובמקרים חמורים נראה ירידה בתפקוד המנטאלי ודיכאון.

ויטמין זה הינו הפגיע מבין קבוצת הוויטמינים והחוסר בו שכיח במיוחד. ויטמין B1, המסיס במים והנפוץ בטבע, נהרס בעיקר ע"י חום, חשיפה לאוויר, מים ואקלים (וגם חומרים כגון אבקת אפייה). תפקידו העיקרי במערכת העצבים, הלב, תפקוד המוח ובעיכול. משמש לאיזון נוירולוגי, משתתף בחילוף חומרים של הפחמימות בגוף וביצירת חומרים מתווכים במערכת העצבים.

מכיוון שתפקידו העיקרי הוא סיוע בהפיכת עמילנים וסוכרים לאנרגיה, כלומר חילוף חומרים של פחמימות – ככל שנאכל יותר עמילנים וסוכרים כך תגדל כמות התיאמין שגופנו יזדקק לו.

ויטמין B1 מסייע לשמירה על מתח שרירים בדרכי העיכול ומפקח על הפרשת חומצת מימון כלורי החיונית לעיכול והפרשה.

משפר את המצב המנטלי, נוגד דיכאון.

מעודד גדילה.

מסייע בהפחתת כאבים אחרי ניתוח.

מסייע לטיפול בנגיף ההרפס.

חיוני לפעילות מערכת העצבים, וניתן לעתים כטיפול באפילפסיה.

צורך מוגבר בויטמין B1 קיים בזמן הריון והנקה, ובמקרים של הפרעות בעיכול ובכבד.

משקאות חריפים מפריעים לתפקודו ולפיכך לאלכוהוליסטים יש חוסר בוויטמין B1, שכן אינו נספג בצורה יעילה במערכת העיכול. סוכר ועישון גם מרוקנים את הגוף מהוויטמין B1 .

עד 50% מוויטמין B1 הולכים לאיבוד בזמן בישול, 15% בזמן אפייה.

צינון – הקפאת לחם למשל הורס 15% נוספים מתכולת הויטמין בפרוסות עבות ו-30% בפרוסות דקות.

סימנים המעידים על חוסר: הסימנים הינם קשים להבחנה מכיוון שכוללים תסמינים רבים כגון תשישות, חוסר שינה, כאבי ראש, קלקול קיבה, חוסר תיאבון, עצירות, שלשולים, דיכאון, חוסר יציבות נפשית ובעיות בעצבים.

אי טיפול בחוסר בוויטמין B1 עלול להוביל למחלת הברי ברי (כמו לתינוקות משבר הרמדיה), מחלה מתישה הנפוצה במזרח הרחוק במדינות המתפתחות, המאופיינת בשיתוק, ריפיון כללי, בעיות לב וקשיי נשימה, עקב פגיעה במערכת העצבים והלב.

BariMax בריאמקס מולטיויטמין מכיל 7 מ"ג של ויטמין B1 = 636% מהצריכה היומית המומלצת בטבליה אחת קטנה, קלה לבליעה ועם ספיגה יעילה.

אנו מבקשים להדגיש כי המידע המובא כאן הינו בגדר מידע כללי בלבד שנאסף מפרסומים שונים (בהם מסמך הדיאטניות, ניירות עמדה של מנתחים בריאטריים, פרסומים מדעיים ופופולאריים מהעולם ומאמרים שהתפרסמו באתרי מידע שונים) אין לראות במידע המובא לכם כאן המלצה רפואית מכל סוג, מידע זה לא מהווה בשום דרך ואופן המלצה רפואית אישית מכל סוג, בכל מקרה אישי, מיוחד, ובכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המנתח/ת ו/או דיאטן/נית בריאטרי/ת ו/או רוקח/ת קליני/ת לפי הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

יוד

חיוני ליצירת הורמון בלוטת התריס (תירואיד) ובכך יש לו תפקיד מרכזי באיזון ההורמונלי של חילוף החומרים (שריפת הקלוריות) ושמירה על המשקל. הוא קשור גם ברמת החיוניות והאנרגיה, בשמירה על רמות תקינות של כולסטרול ושומני דם, בשמירה על בריאות השיער, בפעילות מערכת העיכול ועוד, והוא דרוש במיוחד לנשים הרות, לתינוקות ולילדים, כדי לאפשר התפתחות תקינה נוירולוגית וקוגניטיבית.

קראו עוד »

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

אפליקציית בריאמקס אינה פעילה - כרגע אין לנו מענה טכני לצערנו.
אנא הסירו את האפליקציה ובצעו הזמנה מאובטחת כרגיל בחנות באתר בריאמקס.

לקוחות יקרים משלוחים מתבצעים בכל הארץ. לרגל המצב ייתכנו עיכובים מפעם לפעם אנחנו כאן למתן מענה בוצאפ ובבוט, אנא הבנתכם.

  • אנא סבלנות – במצב מלחמה חסרים נהגים וזמני האספקה מתארכים.
  • בנוסף ניתן לרכוש את המוצרים בנקודות ההפצה שלנו בתי טבע ובתי מרקחת ברחבי הארץ. 
    קישור לנקודות ניתן למצוא באתר תחת צור קשר. 
    https://barimax.co.il/contact-us/
ענת שניאורסון

ענת שניאורסון

בדרך כלל עונה מיד

אנו סגורים כעת. נשמח לענות בשעות הפעילות

ענת שניאורסון

שלום רב,

צוות בריאמקס באמצעות בריא בוט ישמח לתת לך מענה ראשוני מהיר ותיעוד לכל פניה.

אנחנו מחוברים ומטפלים באהבה

בכל פניה.

WhatsApp צריכים עזרה?
דילוג לתוכן