המינרל הזה חיוני לבניית שיניים ועצמות חזקות ולמניעת אוסטיאופורוזיס, אבל הוא יודע לעשות הרבה יותר מזה ואחראי גם על תהליכים של מטבוליזם ואיזון בגוף. למעשה, כל תאי הגוף, כולל תאי הלב, העצבים והשרירים, זקוקים לו לצורך תפקודם התקין. מחקרים מצאו כי הסידן תורם גם למניעת השמנה ולירידה במשקל, מסייע להפחתת רמת הכולסטרול בדם, מקטין את הסיכון להתפתחות סוכרת ומחלות לב ומסייע לאיזון יתר לחץ דם ולמניעת מחלות סרטן.

מאחר שהגוף שלנו אינו מייצר סידן, אנחנו חייבים לקבל אותו באופן יומיומי מהמזון שלנו. וכדי להבטיח את ההגנות שהוא מספק לגופנו, רמת הסידן בדם חייבת להישאר קבועה. גם בהנחה שאתם מקפידים על צריכה נאותה של סידן, זה לא אומר שהוא מגיע לאן שהוא צריך בגוף – ובראש ובראשונה לעצמות ולשיניים שלכם. מחקרים מלמדים גם כי שיעור ספיגת הסידן ממזון הוא 30% בלבד.

כדי שהסידן ייספג בצורה טובה ובריאה בגוף מומלץ לצרוך סידן יחד עם ויטמין D שנמצא כי הוא משפר את תהליך ספיגת הסידן בעצמות.

מחקרים מצביעים על כך שברזל פוגע בספיגת הסידן בגוף ולכן מומלץ שלא לקחת אותם יחד.

הערות מיוחדות

  1. מוצרים שמכילים סידן מומלץ לצרוך בתוספת מעט שומן (לדוגמא טיפות של ויטמין D ), כך הסידן ייספג טוב יותר.
  2. לסידן יש אינטראקציה עם הזרחן, דבר הבא לידי ביטוי בשיתוף פעולה בשמירת בריאות העצמות והשיניים. כמו כן, לסידן אינטראקציה גם עם מגנזיום,  דבר הבא לידי ביטוי בשמירת תקינות הלב ומחזור הדם.
  3. כדי לטפל בחוסר בסידן, ניתן לקחת תוספים, כגון סידן ציטרט ודולומיט.
  4. הגיל הקריטי, בו העצמות מתפתחות וקובעות את צפיפותן, הוא גיל ההתבגרות. לכן, יש להעשיר את גופנו בסידן בגיל זה, על מנת שצפיפות העצמות תהיה תקינה. בנוסף, צפיפות עצם לא תיקנית בגיל זה, עלולה לגרום לשברי מאמץ בגיל צעיר ולבריחת סידן בגיל מאוחר יותר.

סידן ומגנזיום הם מינרלים חשובים שמסייעים לגופנו לתפקד ולנוח כראוי. הגוף משתמש בסידן בערב בתור מרגיע שרירים טבעי. מחקרים הראו כי הפרעות בדפוסי שינה קשורות לרמות נמוכות של סידן בגוף, לפי הספרות מומלץ ליטול את תוסף הסידן דווקא בערב.

ויטמין C משפר את ספיגת הסידן בגוף, ולכן מומלץ לשלב אכילת מוצרים עשירים בסידן עם מוצרים עשירים בוויטמין C, כמו גמבה, קיווי, לימון ופירות הדר נוספים. סידן וברזל יכולים למנוע ספיגה אחד של השני, וההמלצה היא לקחת אותם בזמנים שונים של היום.

נמצא כי במוצרי חלב המכילים אחוז שומן נמוך (0%-1.5%) ספיגת הסידן נפגמת במידת מה. לכן לפי הפרסומים מומלץ לצרוך מוצרי חלב המכילים 3%-5% שומן שמאפשרים ספיגה מקסימלית של סידן בכמות שומן וקלוריות סבירה.  שימו לב גם לרמות ויטמין D הוויטמין הזה חיוני לספיגת הסידן בעצם.

אנו מבקשים להדגיש כי המידע המובא כאן הינו בגדר מידע כללי בלבד שנאסף מפרסומים שונים (בהם מסמך הדיאטניות, ניירות עמדה של מנתחים בריאטריים, פרסומים מדעיים ופופולאריים מהעולם ומאמרים שהתפרסמו באתרי מידע שונים) אין לראות במידע המובא לכם כאן המלצה רפואית מכל סוג, מידע זה לא מהווה בשום דרך ואופן המלצה רפואית אישית מכל סוג, בכל מקרה אישי, מיוחד, ובכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המנתח/ת ו/או דיאטן/נית בריאטרי/ת ו/או רוקח/ת קליני/ת לפי הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

השתחררתי מבית החולים כולי בבלבול – תסבירי לי איך לוקחים ויטמינים ומינרלים, מתי מתחילים, מה אני עושה עם כל מה שנתנו לי לקחת אחרי הניתוח? מה זה תרופה? מה זה תוסף? מה זה ויטמינים?

אני אחרי ניתוח קיצור קיבה, מיני מעקף, מעקף, שרוול – השתחררתי מבית החולים כולי בבלבול – תסבירי לי איך לוקחים ויטמינים ומינרלים, מתי מתחילים, מה אני עושה עם כל מה שנתנו לי לקחת אחרי הניתוח? מה זה תרופה? מה זה תוסף? מה זה ויטמינים?
אלו השאלות הכי נפוצות שאני שומעת מכם כשאתם פונים ופונות אלי אחרי הניתוח.

קראו עוד »

ויטמין B12

ויטמין B12 נקרא גם קובלמין, Cyanocobalamin. ויטמין B12 שותף חשוב ביותר ביצירת וחידוש כדוריות הדם האדומות. ידוע כ"ויטמין האדום" ונמצא במוצרי מזון מן החי, כולל חלב וגבינות, אך לא בצמחים. ויטמין B12 נספג ביעילות בנוכחות סידן, והינו ידוע כ"משפר תחושה" מכיוון שהוא מסייע לתפקוד בריא של מערכת העצבים. חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה.

קראו עוד »

Pin It on Pinterest

Share This

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

דילוג לתוכן