בניגוד לוויטמינים אחרים שגופנו אינו יודע לייצר ולכן אנו חייבים לקבלם מהמזון, חומר הגלם שממנו מיוצר ויטמין D הוא כולסטרול. כן, אותו כולסטרול שכולנו התרגלנו לחשוב עליו כעל "הילד הרע בשכונה". ליתר דיוק, הוא נוצר מסוג של כולסטרול המצוי בתאי העור שלנו המכונה "7 דהידרו־כולסטרול". כשאנו חושפים את עורנו לקרני UVB (הקרניים הקצרות של השמש), האור האולטרה סגול הופך את הכולסטרול הזה לוויטמין D. משם נישא החומר דרך זרם הדם לכבד, שם הוא עובר שינוי נוסף, ולבסוף מגיע לכליות והן הופכות אותו לוויטמין פעיל מבחינה ביולוגית.

נוכחות ויטמין D חיונית ביותר לתהליך ספיגת הסידן בגוף, חוסר בויטמין D עלול לגרום לבעיות בצפיפות העצם – אוסטיאופרוזיס.

ויטמין D לא מומלץ לקחת עם ברזל מכיוון שברזל פוגע בתפקוד וספיגה יעילה של ויטמינים שומניים.

מדוע מולטיויטמין BariMax, בריאמקס אינו מכיל ברזל?

כידוע שילוב של ברזל יחד עם ויטמין D אינו יעיל ופוגע בספיגת שני הרכיבים בצורה מועילה בגוף. ברזל הינו מינרל וויטמין D הינו ויטמין המבוסס על חומצות שומן. 

בספרות המקצועית לא מומלץ לצרוך ברזל או תוספי ברזל יחד עם מוצרי חלב או בנוכחות ויטמין D או ממשפחת B – הברזל מפריע לספיגה יעילה של ויטמינים אלו בגוף.

מכיוון שצריכת הברזל משתנה מאוד בין צריכת הברזל המומלצת לנשים לפי גיל ומצב פרטי ובין גברים שאינם נוטים לסבול מחסר בברזל, הרי שנטילת תוסף ללא ברזל משפרת את היכולת של הגוף לקבל את מקסימום הוויטמינים והמינרלים בצורה מיטבית ללא הפרעה לספיגה ואת הברזל יש ליטול בנפרד לפי הנחיות הרופא.

כולנו מדברים על "ויטמין D", אך למעשה ישנם עשרה סוגים של ויטמין D, הממוספרים מ־1 עד 10. החשובים שבהם הם D2 הנמצא בצמחים ו־D3, שמכונה גם "כוֹלֶקַלְצִיפֶרוֹל", והוא זה המיוצר בגופנו.

תופתעו בוודאי לגלות שרוב המחקרים שנערכו בארץ מצביעים על כך שלמרות שאנו חיים בארץ חמה ונחשפים לשמש מדי יום רובנו עדיין סובלים ממחסור בויטמין D, הסיבה לכך היא חשיפה מועטה בעיקר במעבר ממקום למקום, שימוש במסנני קרינה ובלבוש ארוך לעיתים שמפחית את יעילות הספיגה של הוויטמין, בנוסף רובנו מבלים את היום במשרדים או בנסיעה כך שאנו מוגנים בד"כ מפני השמש ולא מצליחים להגיע לרמת חשיפה המספיקה לנו לצורך ספיגה מיטבית של קרני השמש המעוררות את ייצור הוויטמין בגוף.

גורמים לחוסר בויטמין D :

חשיפה מועטה לקרני השמש, חשש מקרינה, עבודה משרדית, לבוש ארוך וצנוע.

השמנת יתר – השמנת יתר גורמת לאגירה של הוויטמין ברקמות השומן ומונעת את יציאתו לזרם הדם.

מחלות של מערכת העיכול – תת ספיגה, קרוהן, צליאק וכדומה, מחלות כבד וכליות וכן תת תפקוד של בלוטת התריס.

גיל מבוגר – ככל שקיימת עליה בגיל כך תפקוד המעיים פוחת וספיגת הוויטמינים והמינרלים פוחתת.

חוסר בויטמין D גורם לשיבושים במשק הסידן והזרחן ולרמות נמוכות מהנדרש בגוף, דבר המשפיע בעיקר על מסת צפיפות העצם – לכן מומלץ למנותחי קיצור קיבה לבצע מעקב דו שנתי על מסת צפיפות העצם.

תסמינים של חוסר בויטמין D באים לידי ביטוי בין השאר בהתכווצויות שרירים, עוויתות, הפרעות בזרימת הדם והפרעות בלב, חוסר בויטמין D מתקשר במחקרים גם לסרטן השד וסרטן הערמונית אך דבר זה לא הוכח באופן מוחלט.

לפי המחקרים ויטמין D עוזר במניעת סוכרת, משמר ומייעל את רמת ספיגת  הסידן בגוף, מאזן סרוטונין ושומר על מצב רוח חיובי, תורם לתפקוד הכליות, מסייע במניעת התקפי לב, מאיץ את ייצורם של חומרים אנטי מיקרוביאליים בגופנו, שהם בעלי פעילות מנטרלת נגד מגוון מזהמים, כולל נגיפי השפעת. מחקרים הראו שהעשרת התפריט בוויטמין D ובסידן מגבירה את חילוף החומרים של השומן. חסר בוויטמין בגיל התבגרות עלול להוביל להאטה בגדילה ולעלייה במסת הגוף מחקרים מראים קשר מובהק בין החוסר בוויטמין D לבין תופעת ההשמנה.

ויטמין D חיוני לספיגת הסידן במעי ובקליטתו בתוך רקמת העצם, ולכן יש לו חשיבות עצומה בבניית העצם ובשמירה על צפיפותה ועל חוזקה. הוא חשוב גם לשמירה על שיווי המשקל וכוח השרירים. קשישים שאינם מקבלים די ויטמין D מועדים יותר לנפילות. לכן, נטילת תוספת של הוויטמין היא חלק חשוב בטיפול באוסטיאופורוזיס.

ויטמין D מצוי גם בשמן כבד דגים ובדגים בעלי בשר שמן (כמו טונה, מקרל, סלמון, סרדינים) ובכמויות קטנות גם בחלבון ביצה, באיברים פנימיים ובחלב. אבל כיוון שהרמות שלו במזון נמוכות, יציאה לשמש או השלמה בצורת תוסף מזון היא הדרך היחידה לקבל כמויות מספיקות שלו. 

לא נחשפים מספיק לשמש? בקשו בדיקת דם לרמות ויטמין D.

הבדיקה נקראת 3(OH)D25 והיא נמצאת בסל הבריאות, אך לא כלולה בבדיקות השגרה (מה שאומר שייתכן שתצטרכו להפעיל מידה של אסרטיביות כדי לשכנע את הרופא לרשום לכם אותה). רמת היעד המקובלת של הוויטמין בדם היא לפחות מעל 30 ננוגרם למיליליטר, ויש גם שמדברים על רמת יעד של 40 ננוגרם למיליליטר. נמצא שכבר כאשר הרמה יורדת מתחת ל־30 היא אינה אופטימלית. כשהיא יורדת מתחת ל־20 ננוגרם למיליליטר היא מוגדרת כחסר יחסי, וכשהיא יורדת מתחת ל־10 ננוגרם למיליליטר מדובר בחסר מובהק שעלול להוביל לאוסטיאומלציה – מחלה שבה נפגמת שקיעת המינרלים בעצם והעצמות נעשות שבירות יותר.

BariMax בריאמקס מולטיויטמין הינו המוצר היחיד בשוק המכיל 2000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D = 200% מהצריכה היומית המומלצת בטבליה אחת קטנה, קלה לבליעה ועם ספיגה יעילה.

אנו מבקשים להדגיש כי המידע המובא כאן הינו בגדר מידע כללי בלבד שנאסף מפרסומים שונים (בהם מסמך הדיאטניות, ניירות עמדה של מנתחים בריאטריים, פרסומים מדעיים ופופולאריים מהעולם ומאמרים שהתפרסמו באתרי מידע שונים) אין לראות במידע המובא לכם כאן המלצה רפואית מכל סוג, מידע זה לא מהווה בשום דרך ואופן המלצה רפואית אישית מכל סוג, בכל מקרה אישי, מיוחד, ובכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המנתח/ת ו/או דיאטן/נית בריאטרי/ת ו/או רוקח/ת קליני/ת לפי הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

ברזל

ברזל הינו מינרל בעל חשיבות רבה לגוף האדם.
תפקידו העיקרי של הברזל הוא השתתפות ביצירת כדוריות דם אדומות במח העצם אשר מכילות גם את ההמוגלובין. הברזל משחק תפקיד מרכזי בתהליך קליטת החמצן מהריאות והעברתו לתאי הגוף.

קראו עוד »

חומצה פולית

ויטמין B9 שייך לקבוצת ויטמין B ונקרא גם חומצה פולית. חומצה פולית חיונית לגופנו, לחילוף החומרים שבו ולבניית תאי דם אדומים יחד עם ויטמין B12.
לחומצה הפולית תפקידים רבים בגוף, היא משמשת כרכיב חיוני לפעילות תקינה של מערכת העיכול, למניעת אנמיה יחד עם ויטמין B12, ולפעילות תקינה של מערכת העצבים.

קראו עוד »

Pin It on Pinterest

Share This

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

דילוג לתוכן