ברזל הינו מינרל בעל חשיבות רבה לגוף האדם.

תפקידו העיקרי של הברזל הוא השתתפות ביצירת כדוריות דם אדומות במח העצם אשר מכילות גם את ההמוגלובין. הברזל משחק תפקיד מרכזי בתהליך קליטת החמצן מהריאות והעברתו לתאי הגוף. 

הברזל כאמור נושא חמצן לחלקי הגוף ומחזק את מערכת החיסון.

 מחסור בברזל ובויטמין  B12‬ הינו ‬‬המחסור הנפוץ ביותר לאחר ניתוחי קיצור קיבה אצל נשים בעיקר.

ידוע כי ירידה בייצור החומצה בקיבה מפחיתה את ספיגת הברזל בתקופה הראשונה לאחר הניתוח. ‬

לא מומלץ לצרוך ברזל או תוספי ברזל יחד עם מוצרי חלב או סידן – הברזל מפריע לספיגה יעילה של ויטמינים אלו בגוף.

אכילת מזונות עשירים בוויטמין C לעומת זאת, תשפר את הספיגה ולכן כדאי לשלב אכילת מזונות עשירים בברזל עם מזונות עשירים בוויטמין C.

מדוע מולטיויטמין BariMax, בריאמקס אינו מכיל ברזל?

כידוע שילוב של ברזל יחד עם סידן אינו יעיל ופוגע בספיגת שני הרכיבים בצורה מועילה בגוף. 

מכיוון שצריכת הברזל משתנה מאוד בין צריכת הברזל המומלצת לנשים לפי גיל ומצב פרטי ובין גברים שאינם נוטים לסבול מחסר בברזל, הרי שנטילת תוסף ללא ברזל משפרת את היכולת של הגוף לקבל את מקסימום הוויטמינים והמינרלים בצורה מיטבית ללא הפרעה לספיגה ואת הברזל יש ליטול בנפרד לפי הנחיות הרופא.

תסמינים לחוסר בברזל: תופעות כגון הקאות, חולשה, חיוורון וסחרחורת.

חוסר בברזל  עשוי להוביל להתפתחות אנמיה (מצב בריאותי של מחסור בכדוריות דם אדומות, או בהמוגלובין), אנמיה הנגרמת בעקבות מחסור בברזל נקראת גם אנמיה מיקרוציטית. הסיבות לאנמיה מיקרוציטית מגוונות, החל מדרישה מוגברת לברזל בזמן הריון או הנקה, איבוד ברזל כתוצאה מדימום, צריכה מופחתת של ברזל מהמזון, או בעיות ספיגה שגורמות לכך שהברזל לא ייספג כראוי ברקמות ולגרום לתחושה של עייפות רבה ממה שאנו רגילים (שאינה משתפרת גם לאחר שנת לילה טובה), חולשה, קושי בביצוע פעילות גופנית (וגם חוסר חשק להתחיל בפעילות כזאת), קוצר נשימה או דפיקות לב במאמץ, נשירת שיער, ציפורניים חלשות, סחרחורות בעיקר במעבר משכיבה לישיבה או מישיבה לעמידה, כאבי ראש, חיוורון ותחושת קור.‬

במקרה של החמרת המצב מופיעים גם חוסר תאבון, נטייה לעצבות קלה עד גבוהה ואף הפסקת המחזור החודשי ופגיעה בפוריות. נשירת שיער, תחושת נימול בקצוות האצבעות, פגיעה מוטורית הולכת ומתעצמת ככל שהמחסור מחמיר, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי וירידה בזיכרון מאפיינים בעיקר אנמיה של B12. נשירת שיער, חולשת שרירים ופצעים בפה מאפיינים בעיקר אנמיה של חומצה פולית.

המוגלובין הוא חלבון המכיל ברזל הנישא על כדוריות הדם האדומות. כיוון שכך, מחסור בברזל יכול להוביל למחסור בהמוגלובין. תפקידו העיקרי של ההמוגלובין הוא להעביר חמצן מהריאות לכל חלקי הגוף ולהחזיר פחמן דו חמצני מחלקי הגוף השונים, לריאות. ללא כמות מספקת של ברזל בגופנו, הוא אינו יכול לייצר מספיק המוגלובין עבור כדוריות הדם, דבר המתבטא באנמיה מחוסר ברזל. ממה יכולה להיווצר כזאת אנמיה? מתזונה דלה במקורות ברזל (בייחוד אצל תינוקות, ילדים וצעירים, צמחוניים וטבעוניים), כמו גם מאימוני כושר מאומצים מדי, או בעיות במערכת העיכול  ו/או ניתוחי קיצור קיבה או הגבלת עיכול, ועבור נשים גם בעקבות דימומי מחזור מוגברים, תופעות גיל המעבר, או בעקבות הריון, שכן העובר משתמש במאגרי הברזל של האם.

אנשים רבים לא מודעים לכך שרמות הברזל, החומצה הפולית או ה-B12 שלהם בדם, נמוכות מאוד והתסמינים של אנמיה משתנים בין אדם לאדם, במקרים מסוימים האנמיה כמעט ולא תורגש ותתגלה רק בבדיקות דם. במקרים אחרים האנמיה גורמת להופעתם של מספר תסמינים עיקריים, רובם קשורים למחסור המשמעותי באנרגיה שמצב זה מייצר כפי שצויין קודם, בתחילה עוצמת התסמינים הללו יכולה להיות מתונה והם אפילו לא יורגשו, אך עם הזמן, ככל שהאנמיה מחריפה, הם מתגברים. לכן אם כיום אתם חשים אחד או כמה מהתסמינים בצורה מתונה, אל תהססו ללכת ולהיבדק כדי להבין האם אכן ישנו מחסור של ויטמינים ומינרלים, כגון ברזל ו-B12, בגופכם ובכך לאתר את הבעיה בזמן. 

כדאי לבקש מהרופא לערוך ספירת דם ולבדוק רמות ברזל (פריטין, המוגלובין), ויטמין B12 וחומצה פולית. עם התוצאות כדאי לפנות לרופא או לדיאטנית. 

כאשר הסימפטומים חמורים או כאשר חלק מהבדיקות הן מחוץ לנורמה, סביר להניח שיהיה קשה מאוד למלא את החסר בעזרת מזון בלבד. במקרים כאלה מומלץ ליטול תוסף, או לקבל עירויי ברזל – הכל לפי המלצת רופא כמובן.

מקורות תזונתיים: ברזל וויטמין B12 נמצאים בעיקר בבשר על סוגיו. ברזל אפשר לקבל גם מקטניות, ירקות ירוקים, סלק, רימון, פירות יער, פירות יבשים ובעיקר משמשים וצימוקים, שקדים, טחינה וקינואה.

עם זאת ידוע כי הספיגה של ברזל וויטמין B12 ממזונות צמחיים טובה פחות, מומלץ להרחיק אכילת מזונות עשירים בברזל משתיית תה, קפה וקולה וכן ממזונות חלביים משקאות חלב בשל תכולת סידן ואבץ מפריעים לספיגת ברזל או מינרלים אחרים. משקאות העשירים בזרחן כדוגמת קולה או משקאות המכילים קפאין מפריעים אף הם לספיגת מינרלים כמו ברזל כי הזרחן נקשר במערכת העיכול לברזל ומוריד את ספיגתו.

אכילת מזונות עשירים בוויטמין C לעומת זאת, תשפר את הספיגה ולכן כדאי לשלב אכילת מזונות עשירים בברזל עם מזונות עשירים בוויטמין C.

אנו מבקשים להדגיש כי המידע המובא כאן הינו בגדר מידע כללי בלבד שנאסף מפרסומים שונים (בהם מסמך הדיאטניות, ניירות עמדה של מנתחים בריאטריים, פרסומים מדעיים ופופולאריים מהעולם ומאמרים שהתפרסמו באתרי מידע שונים) אין לראות במידע המובא לכם כאן המלצה רפואית מכל סוג, מידע זה לא מהווה בשום דרך ואופן המלצה רפואית אישית מכל סוג, בכל מקרה אישי, מיוחד, ובכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המנתח/ת ו/או דיאטן/נית בריאטרי/ת ו/או רוקח/ת קליני/ת לפי הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

חומצה פולית

ויטמין B9 שייך לקבוצת ויטמין B ונקרא גם חומצה פולית. חומצה פולית חיונית לגופנו, לחילוף החומרים שבו ולבניית תאי דם אדומים יחד עם ויטמין B12.
לחומצה הפולית תפקידים רבים בגוף, היא משמשת כרכיב חיוני לפעילות תקינה של מערכת העיכול, למניעת אנמיה יחד עם ויטמין B12, ולפעילות תקינה של מערכת העצבים.

קראו עוד »

מגנזיום

מינרל המסייע בכ-300 תהליכים אנזימתיים שונים בגוף כולל ייצור חלבונים, תפקוד העצבים והשרירים. בנוסף משתתף בתהליך הפקת אנרגיה, שימור מבנה העצם וייצור DNA. ישנם המוסיפים מגנזיום לתכשירים במריחה על מנת לזרז ריפוי פצעים או לטפל בתהליך דלקתי.

קראו עוד »

Pin It on Pinterest

Share This

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

דילוג לתוכן