משלוח חינם לנק. איסוף בקניה מעל 200 ₪
משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 350 ₪

משלוח חינם לנק. איסוף בקנייה מעל 200 ₪

משלוח חינם עד הבית בקנייה מעל 350 ₪

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מערכת העיכול: מה אנחנו יודעים עליה וכיצד היא משתנה בעקבות ניתוח בריאטרי. מידע חשוב מאוד לכל מי שמתכנן ניתוח או עבר ניתוח בריאטרי.

מערכת העיכול האנושית היא מן היעילות ביותר בטבע. אנחנו הבעלים של מערכת משוכללת המפיקה אנרגיה לקיום הגוף, בעלת מנגנוני בקרה עצמית מדהימים המפקחים על תפקודי מערכת החיסון וההורמונים של גופנו, על ספיגת חומרים חיוניים והפרשת חומרים עודפים.

אז אחרי שנהנינו במהלך חיינו כשמנים מאין ספור ארוחות ועברנו שינוי משמעותי עם ניתוח קיצור קיבה עם או ללא רכיב של תת ספיגה – אתם מוזמנים לערוך היכרות קרובה יותר עם מערכת העיכול שלכם וכיצד משפיע השינוי על ההתנהלות שלנו.

תפקידיה של מערכת העיכול

כדי שגופנו יפיק אנרגיה חיונית מהמזון, עליו לפרק את רכיבי המזון ולעבדם באמצעות תהליכים מטבוליים המתקיימים במערכת העיכול. מערכת העיכול ממונה על שחיקה ופירוק – הקטנת חלקי המזון הגדולים לרכיבי תזונה קטנים (נוטריינטים) הנספגים טוב יותר במעיים, וכן להפיכת המולקולות הבלתי מסיסות למסיסות. (בגדול ניתן להשוות פעולה זו של הקיבה למעיין מכונת כביסה עם קפלים שתפקידם לחבוט את האוכל, לרכך ולפרק אותו לפני שהוא עובר להמשך טיפול וספיגה במעיים).

  • בקיבה המנותחת התפקוד הזה של פירוק המזון נפגע וכמעט שאינו קיים, הקיבה קטנה כ 50 סמ"ק ואין לה את הקפלים ואת היכולת לערבל את המזון ולפרק אותו, בנוסף יש לנו השקה רחבה יחסית למעי כך שהמזון עובר די מהר למעיים….
  • מכאן נובעת ההמלצה על התקדמות הדרגתית במרקמים של התזונה לאחר הניתוח, לתת לקיבה ולמערכת העיכול כולה זמן להתאפס על עצמה ולחזור לתפקוד בהדרגה.
  • מכאן נובע שגם כדורים ותוספים עוברים מאוד מהר עם הבליעה למעיים ורק שם הם מתחילים בפירוק וספיגה (תוצאה – ספיגה שאינה מלאה, אין אפשרות לדעת מה באמת התפרק ונספג. לכן מומלץ על תוספים שנמסים בבליעה כגון בריאמקס או נטילה בלעיסה או אבקה או נוזל לפחות בשנה הראשונה לאחר הניתוח.)
  • לגבי תרופות יש להתייעץ עם הרופא או עם רוקח קליני שיתאימו לכם פרוטוקול נטילת תרופות בהתחשב בתת הספיגה של הניתוח.

מהן התופעות המוכרות של בליעת כדורים?

מנותחים מספרים על ריבוי גזים, עייפות גדולה כי הגוף מפנה המון אנרגיה בניסיון לבצע פירוק וספיגה של כדור קשה שאינו בנוי לפירוק מהיר, והתוצאה חוסר בויטמינים מינרלים ובעיקר ברזל וסידן שספיגתם מורכבת יותר.

מערכת העיכול שלנו מותאמת היטב לעיכול מגוון מזונות וסופגת בין 92% ל- 97% מהם. תפקוד תקין של מנגנוני הספיגה והנשיאה הוא קריטי לשליחת תוצרי העיכול לכל תא ותא בגוף. תפקוד לקוי באחת ממערכות אלה יכול להוביל למצבי תת תזונה, למרות צריכת תזונה מאוזנת.

  • לאחר ניתוח בריאטרי עם תת ספיגה (עקיפה של המעי באורכים משתנים) יש פגיעה ממשית במנגנוני הספיגה ויש שאומרים שהספיגה הממשית יורדת לרמה של 30% מהספיגה הרגילה וכתוצאה מכך מתרחשת בעצם הירידה המהירה במשקל בשנה וחצי לאחר הניתוח.

רוב המזון שאינו נספג הוא ממקור צמחי, מאחר שחסרים לנו האנזימים המתאימים לפירוק סיבים מהצומח בהשוואה לבעלי חיים רבים.

מערכת העיכול האנושית יעילה במידה רבה, אולם יעילותה פחותה במיצוי אנרגיה מעשבים, גבעולים, זרעים וסיבים גסים נוספים. חיידקים במעי הגס מתסיסים סיבים תזונתיים ברמות שונות ותוצר ההתססה הוא גז שלעיתים יוצר תחושת אי נוחות בבטן.

  • לאחר ניתוח בריאטרי נושא הגזים תופס מקום משמעותי בחיינו, עלינו להתנסות בכל מזון בזהירות, מעט ולאט בכל ארוחה ולהבחין מה גורם לנו לאי נעימות, לגזים ולכאבי בטן ואותו להפחית מהתפריט ולהמתין לשוב אליו בעוד תקופה כאשר הקיבה מתפתחת ומחלימה יותר.
  • מזונות שידוע שהם עלולים ליצור גזים הם ירקות ממשפחת המצליבים – כרובית, ברוקולי, קולורבי, צנון, צנונית ולעתים גם כרוב. בעיקר ירקות המכילים הרבה סיבים ותאית.
  • שוב יש חשיבות להתנסות אישית – ניסוי ותהייה מכיוון שכל אדם בנוי אחרת וגופו מגיב אחרת.

מה עלינו להימנע מלאכול כמנותחים –

  • הצוות הרפואי מנחה להימנע ממזונות עתירים בתאית וסיבים לפחות במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח, לדוגמא:
  • אפרסמון המכיל תכולה גבוהה מאוד של תאית, מרקם שאינו מתפרק בקלות ועלול להצטבר בגושים לאורך המערכת ויש חשש לסתימת מעיים או פיתול מעיים.
  • וגם ציפת פרי הדר – מדובר במעטפת הלבנה שמצפה את הפלח, מה שנראה כמו סוג של ניילון נצמד. אפשר להסיר את המעטפת ולאכול את הבקבוקונים של הפרי שבתוכו (כמו שמקלפים פומלה, כך לנהוג עם כל סוגי פרי ההדר). החשש הוא שהמעטפת לא מתפרקת בתהליכי העיכול בקיבה המנותחת ממש כמו ניילון ועלולה לגרום לסתימת מעיים.
    סלרי הוא ירק סיבי ומומלץ להימנע ממנו ליתר ביטחון רק בחודשים הראשונים לאחר הניתוח, בהמשך ניתן לצרוך אותו כרגיל. את העלים אפשר לקצוץ דק ולאכול בסלט מניסיון אישי.

למערכת העיכול ארבעה תפקידים עיקריים:

  • לחלץ חלבונים, פחמימות, שומנים רכיבים נוספים הנקראים מאקרו-נוטריינטים, מהמזון ומהמשקאות שאנו צורכים, כדי להמיר אותם לאנרגיה החיונית לקיום פעולות הגוף.
  • לספוג ויטמינים ומינרלים חיוניים, הנקראים מיקרו נוטריינטים, אשר הגוף אינו יודע לייצרם בעצמו ויש להשלימם ממקורות חיצוניים כגון תוספי התזונה.
  • לשמש מחסום פיזיקלי וחיסוני מפני מיקרואורגניזמים (כמו חיידקים) ורכיבים זרים לגוף, המצויים במזון או נוצרים במהלך מעבר המזון במערכת העיכול. חומצות ואנזימים המופרשים בקיבה חוברים יחדיו לטובת חיסולם של רוב החיידקים שנכנסים לגופנו ביחד עם המזון.

לבצע בקרה מטבולית וחיסונית, לכלל התפקודים של הגוף. למשל, הפרשת הורמונים במעי הדק אשר מגרים שחרור אנזימים ונוזלים, ומשפיעים על הרגשת השובע שלנו ועל תנועתיות המעי.

גוף בריא תלוי במערכת עיכול בריאה ומתפקדת. תפקוד אופטימאלי של מערכת העיכול תלוי בצריכת מזון בריא לעתים קרובות, ולהימנע מפיזור גדול של ארוחות וצומות ארוכים בין ארוחות.

כ- 45% מהאנרגיה הנדרשת לפעילות המעי הדק ובערך 70% מהאנרגיה הנדרשת לפעילות תאי המעי הגס, מסופקות מאותם רכיבי המזון העוברים דרכם. לאחר כמה ימי צום או במצב של רעב, מתחיל הרס של מערכת העיכול: ירידה בהפרשות, ספיגה והקטנה של שטח הפנים. למרבה המזל חידוש האכילה מעורר תפקוד מחדש של המערכת תוך ימים מספר.

  • אצל מנותחי המעקפים וגם מנותחי שרוול יש חשיבות עליונה לתזונה מסודרת במשך היום לפחות בכל 3 שעות ולשתיה מסודרת על מנת להפחית את כמות ואת פעילות החומצה המופרשת באופן טבעי בקיבה. אצל מנותחים החומצה הזו שיושבת בקיבה ותפקידה לסייע בפירוק המזון נצברת ועלולה לייצר פגיעה – פצע כיב בהשקת המעי.
  • חומצה כידוע צורבת ועלינו להימנע מהימצאות עודפים שלה בקיבה המנותחת במיוחד בשלבי ההחלמה של המערכת לאחר הניתוח כאשר הכל טרי ומחלים. אכילה ושתיה מסודרות מסייעות בהעברת החומצה יחד עם המזון הלאה למעי ולשימוש יעיל ביכולות הפירוק שלה.
  • הצטברות של חומצה בקיבה המנותחת עלולה לעתים לעלות לושט – ריפלוקס שעולה בעיקר בלילות כאשר הולכים לישון. לכן מומלץ מאוד להימנע מאכילה בסמיכות לשינה ולחץ מוגבר על הקיבה כתוצאה מתנוחת השכיבה. מומלץ להפסיק לאכול לפחות שעה לפני השינה.
  • מעבר לזה כאשר לא אוכלים זמן ארוך הקיבה נגרמת בחילה קשה כתוצאה מהימצאות חומצה והקיבה עלולה להתכווץ כשהיא ריקה לאורך שעות וכאשר כן אוכלים נגרם כאב בטן וקושי בהכנסת האוכל, לעתים עד למצב שצריך לחזור שלב אחורה למזון נוזלי עד שהקיבה משתחררת ומסוגלת להכיל שוב מזון מורכב.

עקב פעילות מטבולית מוגברת ודרישות גבוהות של מערכת העיכול, רקמות מערכת העיכול רגישות מאוד לחסרים של ויטמינים, מינרלים וחלבונים, והן חשופות להרס על ידי רעלים, תרופות, הקרנות או הפרעות באספקת הדם.

יש חשיבות עליונה לתיסוף של ויטמינים ומינרלים לאחר ניתוחי קיצור הקיבה, בין אם מנותחי שרוול או מנותחי המעקפים, אצל כולנו כמות המזון יורדת דראסטית כולנו מקבלים פחות ספיגה מהמזון ולאורך זמן הגוף מאבד את המחסנים שהוא צובר.

  • אם לא ניקח תוספים יעילים שגם מתפרקים מהר, נמסים ומספקים ספיגה יעילה לגוף לאחר ניתוח, אם לא נפריד בין התוספים המתנגשים בתחרות על הקולטנים בקיבה ונאפשר למערכת לנהל ספיגה יעילה – בסוף נגיע למצבים לא נעימים של עירויים ואשפוז לא עלינו.
  • ולמען הסר ספק – ויטמינים צריך לקחת לכל החיים למנותחים מכל סוגי הניתוחים. (יש לנהל מעקב מסודר של בדיקות דם הכוללות את הויטמינים והמינרלים – שנה ראשונה בכל 3 חודשים, לאחר שנה בכל 12 חודשים מומלץ בכל 6 חודשים אם הקופה מאפשרת – את רשימת הבדיקות תוכלו למצוא בספריית המידע באתר בריאמקס).

מבנה מערכת העיכול

האם ידעתם שמערכת העיכול היא האיבר עם שטח הפנים הגדול ביותר בגוף האדם?

האם ידעתם מהם אורכם של המעיים? המעיים מגיעים לאורך של שבעה מטרים ואף עד 10 מטרים לעתים, המקופלים בחלל הבטן בשישה קיפולים, ומכילים את הכמות הגדולה ביותר של תאים חיסוניים והורמונים בגוף.
מערכת העיכול מתחילה בחלל הפה והלוע, ממשיכה בושט (צינור הבליעה), קיבה, כבד וכיס המרה, לבלב, המעי הדק, ונגמרת במעי הגס.

אז איך עובדת המערכת המשוכללת הזו?

חלל הפה והלוע: הלעיסה מקטינה את גודלן של פיסות המזון ובעזרת הרוק נוצרת הכנה לבליעה.
ושט: צינור שרירי שתפקידו להעביר את המזון ואת הנוזלים מהפה והלוע לקיבה.

קיבה: חלקי המזון מתערבבים עם מיצי הקיבה – חומצות ואנזימים המפרקים חלבון ושומן. עד לנקודה זו מתעכלת רק כמות מוגבלת מאוד של פחמימות ושומן, ותהליך עיכול החלבון רק מתחיל.

מעי דק: ב- 100 הסנטימטרים הראשונים של המעי הדק יש פעילות סוערת, אשר תוצרתה עיכול וספיגה של רוב המזון. הפחמימות נחשפות לפעילות חזקה של אנזימים המופרשים מהלבלב והן מפורקות לסוכרים פשוטים.

אנזימים מהלבלב ומהמעי הדק משלימים את עיכול החלבונים והופכים אותם לחלקיקים קטנים הנקראים חומצות אמינו. השומנים משנים את צורתם מרסיסים לתחליב, אנזים המופרש מהלבלב מפרק את התחליב לחלקים קטנים יותר כמו חומצות שומן.

ביתרת אורכו של המעי הדק נספגים חומרי המזון המפורקים – פחמימות, חלבונים, שומנים, מינרלים, ויטמינים ומרבית המים. הורמונים, עצבים ותנועת שרירים הם המנהלים את תנועת המעיים ואת תפקוד מערכת המעי הדק.

מעי גס: סופג כ- 1 ליטר מים שנותרו מהמעי הדק ובנוסף סופג מלחים ותוצרי עיכול כמו סיבים, חומצות אמינו וסוכרים, ומשמש כמאגר זמני לפסולת עד שהיא יוצאת מהגוף דרך פי הטבעת.
כבד: רוב רכיבי המזון נספגים מהמעיים לכבד. בכבד רכיבי המזון נאגרים, או הופכים לחומר אחר או משוחררים למחזור הדם.

  • אצל מנותחי קיצור קיבה ומעקפים למיניהם, גם הוקטן נפח הקיבה ותכולת המזון יורדת משמעותית וגם נעקפים כ 2 מטר הראשונים של המעי הדק ובכך מפחיתים למעשה את ספיגת רוב המזון שאנו כן צורכים – בעיקר פגיעה בספיגת פחמימות ושומנים, הספיגה נפגעת ומעריכים שאצל רוב המנותחים רק כ 30-40% מהמזון הנצרך נספג
  • (יש שונות מאדם לאדם ולכן לא ניתן לקבוע בוודאות כמה ספיגה יש בפועל).
  • כך אנו חווים ירידה משמעותית ביותר במשקל במשך כשנה וחצי לאחר הניתוח.
  • עם הזמן המערכת מחלימה ומפתחת יעילות ספיגה באחוזים מסויימים אך לא תהיה חזרה ל 100% ספיגה.

מה משפיע על העיכול?

גורמים פסיכולוגיים: למראה המזון, ריח, טעם ואף חשיבה על מזון בשילוב מצבי רוח, יש השפעה גדולה על העיכול. אלה משפיעים על הפרשת הורמוני מערכת העיכול, נוזלים, אנזימים ועל תנועתיות שרירי המעי. פחד, כעס ודאגה מדכאים הפרשת הורמונים אלו ויכולים לגרם לעיכוב התנועתיות.

עיבוד המזון: למשל בישול מזון יתר על המידה, בטמפרטורות גבוהות ולזמן ארוך, הורס חלק מרכיבי התזונה, כמו למשל ויטמין C, אך באופן כללי, מזון שהתבשל כראוי מתעכל ביתר קלות מאשר מזון נא ממספר סיבות,

לדוגמא – הבישול מרכך סיבים תזונתיים מסוימים. דוגמא נוספת, דגנים לא מלאים, שעברו ליטוש והסרת הקליפה ליצירת לחם או מוצרי דגנים, מאבדים רכיבי תזונה ונוגדי חמצון במידה רבה. את הרכיבים האלה יש להחזיר למזון ולהעשירו באופן מלאכותי, אולם אי אפשר להחזירם במלואם.

  • אצל מנותחים בריאטריים יש חשיבות להתנהלות נבונה בתהליך במיוחד בכל הקשור למזון לפי השלבים מיום הניתוח, שבוע ראשון תזונה נוזלית של נוזלים צלולים כאשר הקיבה אינה מתפקדת לאחר הניתוח,
  • לאחר מכן מתקדמים במרקמים ובסוגי המזון תוך הקשבה לגוף וליכולות מערכת העיכול להתמודד עם המזון עד שמגיעים למצב שאוכלים הכל בלי בעיה אך כמובן בכמויות קטנות יותר ותזונה בריאה יותר.

לסיכום:

צריך לזכור שבראש ובראשונה המזון צריך לספק לנו אנרגיה לקיומו של הגוף.

תפקיד הקלוריות אינו השמנת הגוף, אלא שימורו ואחזקתו של גופנו. כמובן שצריכת האנרגיה צריכה להיות מותאמת להוצאת האנרגיה. יש להביא בחשבון שהגוף יגיב לצריכה עודפת או מועטה מדי, אולם המשקל כשלעצמו אינו מדד מהימן ולאו דווקא משקף קיומם או אי קיומם של חסרים תזונתיים.

למערכת העיכול יש מנגנוני בקרה עצמית בלתי רגילים לפיקוח תפקודי חיסון, הפרשת חומרים וספיגה, ואלו עלולים להיות מופרים במקרים של דיאטות קיצוניות, מחלות, טראומות או תת תזונה. האנרגיה חייבת להיות מסופקת באופן סדיר כדי שהמשימות החיוניות לקיום הגוף יתפקדו, כגון יצירת תאים חדשים, תגובות כימיות ועצביות, עבודת השרירים וייצור חום לשמירת טמפרטורת הגוף.

ולמרות הכול, מערכת העיכול האנושית נחשבת ליעילה ביותר. בני האדם יכולים לעכל מגוון גדול של מזונות בקומבינציות רבות ואקראיות, מבלי שהדבר ישפיע על העיכול במידה רבה.

  • אנחנו מנותחי קיצור קיבה הענקנו לעצמנו מתנה גדולה והזדמנות לעשות אתחול של מערכת העיכול שלנו, אתחול של מנהגים ולשאוף להתנהלות בריאה יותר עם האוכל, אתחול של המראה החיצוני שלנו, חזרה לפעילות מלאת אנרגיה ושביעות רצון שלנו מעצמנו שווה הכל.
  • חשוב שנלמד ונבין איך עובדת המערכת החדשה שלנו, שנדע להתנהל בתהליך בצורה נבונה ומסודרת תוך הנאה מכל סוגי המזון אבל גם שנבין את המגבלות והיכולות של המערכת החדשה שלנו – שנלמד להנות מהיתרונות ולהתנהל בצורה אחראית עם המזון ונדאג לגוף שלנו כדי לשמר את ההצלחות לאורך זמן.

אנו יודעים שההצלחה בניתוחי קיצור הקיבה תלויה רק בנו, בניהול אחראי ומסודר של התהליך, בהקפדה על תזונה איכותית, שתיה מסודרת, נטילת תוספי התזונה הנכונים לנו בסדר הנכון והיעיל.

כל ניתוח אפשר להרוס אם מתאמצים ללכת נגד הגוף, בואו נבטיח לעצמנו לעשות הכל כדי להצליח ולהנות מההישג לאורך כל החיים הבריאים שלפנינו.

*גילוי נאות, נכתב כשירות לקהילה ע"י ענת שניאורסון מנכ"ל חברת בריאמקס מולטיויטמין מתוגבר למנותחי קיצור קיבה. הכותבת אינה רופאה ואין לראות במידע המובא כאן משום המלצה רפואית כלשהי, המידע נאסף ממקורות שונים, כתבות ומחקרים רפואיים. המידע המובא כאן אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי / תזונתי מסודר אצל בעלי המקצוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

ענת וצוות בריאמקס מאחלים לכם חג אביב שמח,

שיהיה חג חירות רגשית ופיזית מהמשקל ומהמעמסה הרגשית. שנזכה לימים טובים ומאושרים.

החל מתאריך 22.4.24 ועד לתאריך 30.4.24 מוקד ההזמנות יהיה סגור לרגל חופשת הפסח ולא יתקיימו הזמנות טלפוניות.
ניתן לבצע הזמנות באתר ולקבלן אחרי החג.
מהרו להקדים הזמנות לפני מועד זה.

ענת שניאורסון

ענת שניאורסון

בדרך כלל עונה מיד

אנו סגורים כעת. נשמח לענות בשעות הפעילות

ענת שניאורסון

שלום רב,

צוות בריאמקס באמצעות בריא בוט ישמח לתת לך מענה ראשוני מהיר ותיעוד לכל פניה.

אנחנו מחוברים ומטפלים באהבה

בכל פניה.

WhatsApp צריכים עזרה?
דילוג לתוכן