ויטמין A נחשב "ויטמין נגד זיהומים" זמן רב לפני שוויטמין C גזל ממנו את המעמד הזה. על אף יכולתו הניכרת של ויטמין C בתחום נטרול הזיהומים, ויטמין A אינו נופל ממנו בתחום זה. הוא תומך במערכת החיסונית באין ספור דרכים. הוא פעיל בעיקר על הריריות המצפות את חלקה הפנימי של כל מערכת העיכול המפותלת..

ויטמין A מגיע לגוף האדם בשני אופנים: צריכת מוצרי חלבון ובשר, צריכת מוצרים מן הצומח.
ויטמין A מחזק בעיקר את המערכת החיסונית ותורם לבריאות השיער, העור והעיניים. כמו כן, ביחד עם ויטמין  D הוא שומר על בניית העצמות וביחד עם ויטמין E שומר על בריאות העור.

  1. צריכת חלבונים ובשר: אכילת כבד, ביצים, דגים וכו'
  2. דרך הצומח: אכילת פירות וירקות בעלי צבעים בהירים המומרים לויטמין A בכבד.
    באופן זה הגוף צורך בטא קרוטן – פיגמנט צהוב כתום ממשפחת הקרוטנואידים – המקור העיקרי לויטמין A בגוף. מחקרים הראו, כי כמות הקרוטן הנספגת מירקות, נעה בין 16 ל-35 אחוזים.

ויטמין A מכונה גם "רטינול", שם המלמד על חשיבותו לתפקוד רשתית העין (רטינה). ויטמין A הוא ויטמין מסיס בשומן הנמצא במזונות מן החי בלבד. חלק מן הקרוטנואידים, פיגמנטים בעלי צבעים צהובים, כתומים ואדומים, משתנים בגוף והופכים לוויטמין A הם מכונים על כן גם פרו-ויטמין A . בטא-קרוטן הוא הנפוץ והנחקר שבקרוטנואידים.

תפקידיו של ויטמין A :
משפר ראיית לילה; בונה ומשקם ריריות ועור; יעיל בטיפול באקנה, דלקת עיניים, סיכוך עור יבש.
לוויטמין A תפקיד בשמירה על מבנה ותפקוד תקין של תאי העור, שיער וציפורניים, ומתייחסים אליו גם כוויטמין המשפיע על רמת התפקוד הנוירולוגי בגוף. אחד מן הוויטמינים שנמצאים בירקות הוא ויטמין A שבצורתו הצמחית נקרא "בטא-קרוטן". בטא-קרוטן משמעותו "בעל צבע כתום", ולכן רק ירקות בצבע כתום או אדום מכילים ויטמין A. למשל גזר, פלפל כתום, אדום או צהוב, עגבניות מיובשות או רסק.  

ויטמין A חיוני ליצירת כדוריות הדם האדומות ממח העצם ולהכנסת הברזל למולקולת ההמוגלובין הנושאת את החמצן אל תאי הגוף. במצב של אנמיה, צריכת ברזל בנוכחות ויטמין A משפרת את מצב האנמיה יותר מאשר כשהברזל נצרך לבדו.

מסתבר כי ויטמין A אינו נספג בגוף, אלא לאחר שהוא מתמוסס בשומן. ללא שמן או שומן אחר באותה ארוחה – מופרש כל ויטמין A דרך הצואה. 

כאשר אוכלים גזר "על קיבה ריקה" וללא שמן (רוטב, תיבול המכיל שמן זית למשל) – ויטמין A מן הגזר אינו יכול להיספג בגוף כל וכלל, ולכן לגזר לא תהיה משמעות תזונתית.  

  • ממיס שומנים.
  • ויטמין A נהרס על ידי טיגון, צירוף חום וחמצן, חנקות ומלחים 
  • מזונות מיובשים מכילים כמחצית מכמות הוויטמין המצויה בהם כטריים.
  • ויטמין E שומר על ויטמין A מפני הרס מהיר.
  • ויטמין A שומר על ויטמין C מפני התחמצנות.
  • ויטמין A פועל הייטב עם ויטמין B ויטמין D ויטמין E  סידן, אבץ וזרחן.
  • האבץ הוא המינרל שעוזר "להוציא" ולהשתמש בויטמין A מהמאגרים שבכבד.

סימני מחסור:
ייתכן מחסור בשל בעיה בספיגת שומנים, צריכת אלכוהול, סוכרת, תת-פעילות של בלוטת התריס או בגלל שימוש במשלשלים.

הפרעות ראייה, עיוורון לילה ואף עיוורון מוחלט; ירידה במספר הכדוריות הלבנות והאדומות; ירידה ביכולת המערכת החיסונית להגן מפני מחלות.

נזקים מעודף של ויטמין A :
מכיוון שנאגר בגוף עלול להיות רעיל. כלומר, לא מתפוגג ונשאר בגוף. צריכת ויטמין A (מן החי), בכמות של 150,000 (IU) ויותר ליום למשך כמה חודשים, או כמות שמעל 20,000 (IU) ליום במשך פרק זמן ארוך אצל ילדים עלולות לגרום לרעילות

צריכת יתר עלולה לגרום להרעלה שסימניה: רמות סידן גבוהות בדם, ובריחת סידן מהעצמות; הקאה וכאבי ראש; כאבי עצמות ופרקים; נזק בכבד. במעשנים כבדים הנוטלים ויטמין A כתוספת נצפתה עלייה בתחלואה בסרטן ריאות. סימן גופני מוכר של עודף ויטמין A הוא כשצבע כפות הידיים נעשה צהוב.

בפרסומים נטען כי פירות וירקות עשירים בוויטמין A ובטא-קרוטן חיוניים ליצירת בלוטות החלב והזנת השיער בשיתוף עם חומצות שומן חיוניות. החומר השומני שנוצר בזכות הקרוטנאידים מהווה מעין קונדישנר לשיער.

BariMax בריאמקס מולטיויטמין מכיל 5000 יחידות בינלאומיות של ויטמין A = 192% מהצריכה היומית המומלצת בטבליה אחת קטנה, קלה לבליעה ועם ספיגה יעילה.

אנו מבקשים להדגיש כי המידע המובא כאן הינו בגדר מידע כללי בלבד שנאסף מפרסומים שונים (בהם מסמך הדיאטניות, ניירות עמדה של מנתחים בריאטריים, פרסומים מדעיים ופופולאריים מהעולם ומאמרים שהתפרסמו באתרי מידע שונים) אין לראות במידע המובא לכם כאן המלצה רפואית מכל סוג, מידע זה לא מהווה בשום דרך ואופן המלצה רפואית אישית מכל סוג, בכל מקרה אישי, מיוחד, ובכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המנתח/ת ו/או דיאטן/נית בריאטרי/ת ו/או רוקח/ת קליני/ת לפי הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים מקטגוריה זו שיעניינו אותך

ויטמין B12

ויטמין B12 נקרא גם קובלמין, Cyanocobalamin. ויטמין B12 שותף חשוב ביותר ביצירת וחידוש כדוריות הדם האדומות. ידוע כ"ויטמין האדום" ונמצא במוצרי מזון מן החי, כולל חלב וגבינות, אך לא בצמחים. ויטמין B12 נספג ביעילות בנוכחות סידן, והינו ידוע כ"משפר תחושה" מכיוון שהוא מסייע לתפקוד בריא של מערכת העצבים. חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה.

קראו עוד »

יוד

חיוני ליצירת הורמון בלוטת התריס (תירואיד) ובכך יש לו תפקיד מרכזי באיזון ההורמונלי של חילוף החומרים (שריפת הקלוריות) ושמירה על המשקל. הוא קשור גם ברמת החיוניות והאנרגיה, בשמירה על רמות תקינות של כולסטרול ושומני דם, בשמירה על בריאות השיער, בפעילות מערכת העיכול ועוד, והוא דרוש במיוחד לנשים הרות, לתינוקות ולילדים, כדי לאפשר התפתחות תקינה נוירולוגית וקוגניטיבית.

קראו עוד »

Pin It on Pinterest

Share This

כל המידע שלנו...
בשבילכם!

נשמח לצרף אתכם למשפחת בריאמקס.

הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים והטבות, קופונים למוצרים חדשים, מבצעים מיוחדים, פרסומים חדשים בגלריית המומחים ובמרכז המידע ועוד ועוד…

דילוג לתוכן